Dhikr kan opdeles i fire former for ihukommelse af
              Allah (SWT):
              
              1. del af dhikr: tspih
              
              At man laver Tspih (ihukommer Allah (SWT) igennem ord). Man tænker
              over Allahs uendelige Egenskaber. Det kan man bl.a. gøre ved at
              sige "Subhaan Allah" (Æret være Allah), Al-hamdulillah
              (Al lovprisning tilkommer Allah), Alluhu akbar (Allah er
              Den Største), laa ilaha illa Allah (Der findes ingen andre
              guder end Allah), laa hawla wa laa quwwata illa bilah"
              (Der er ingen kraft eller magt udenom Allah). Nævne Allahs Navne
              og tænke over betydningen, i det hele taget alt, hvad der har med
              Allahs Egenskaber og Overmådighed at gøre. Man vil opnå fuld
              tilfredsstillelse  og få belønning fra Allah, den Højeste,
              hvis man ihukommer med oprigtighed.
              Profeten Mohammed 
 har sagt, at
              hver gang man (oprigtigt) laver 100 dhikr (f.eks. "Subhaan
              Allah el. Laa ilaha illa Allah), vil alle ens (små) zajjaat
              (minus-point) gå væk.
              Han 
 har også sagt, at hvis du
              siger "Subhaan Allah" 100 gange, vil du få 1000
              hasanaat (belønninger) og 1000 zajjaat (minus-point) vil blive
              fjernet fra dig. Dette viser hvor gavmild og barmhjertig Allah
              (SWT) er.
              
               Sura Al-Qalam vers18. "Sandelig vi prøver dem ligesom
              vi prøvede ejerne af haven, da de svor: Vi vil visselig afhøste
              den i morgen, 19. Og de gjorde ikke nogen undtagelse, (idet de
              ikke sagde: Om Allah vil). 20. Da kom en hjemsøgelse fra deres
              Herre over dem, medens de sov, 21. Og om morgenen var den som afhøstet,
              22. Da kaldte de til hinanden om morgenen: 23. Gå tidligt ud på
              jeres ager, hvis I vil høste. 24. Og de begav sig på vej, og de
              hviskede til hinanden: 25. De fattige skal ikke betræde den i dag
              mod jer(es vilje). 26. Og de gik tidligt ud, besluttede på at være
              nærige. 27. Men da de så den, sagde de: Sandelig, vi er faret
              vild, 28. Nej, vi er blevet bestjålne. 29. Den retfærdigste
              blandt dem sagde: Sagde jer ikke til jer: Hvorfor lovpriser I ikke
              (Gud)? 30. (Nu) sagde de: Lovpriset være vor Herre, sandelig vi
              har været uretfærdige. 31. Da vendte nogle af dem sig mod de
              andre, idet de bebrejdede hinanden. 32. De sagde: Ve os, vi har i
              sandhed overtrådt (grænserne). 33. Måske vil vor Herre give os
              en bedre have end denne. Vi beder visselig hengivent til vor
              Herre. 34. Sådan (vil) straffen (komme) og straffen i det
              hinsides er hårdere, hvis de blot forstod."
              
              Handlingen bag denne historie, var om nogle folk, der ønskede at
              røve de fattiges del af høsten. De ville begive sig tidligt ud
              om morgenen, før de andre stod op, så de ikke kunne se hvad de
              lavede og derved kunne optræde uskyldige. Men om natten ødelagde
              Allah (SWT) deres høst ved en storm eller en brand. Da de vågnede,
              vidste de ikke hvad Allah havde gjort, så de gik uvidende ud til
              deres høst. Men da de så al høsten var væk, begyndte nogle først
              at bebrejde hinanden, indtil den retfærdigste af brødrene sagde,
              at det var dem selv, der havde fejlet ved ikke at ihukomme Allah.
              Da fortrød de og lavede Tauba (omvendte sig til Allah). Hvis det
              var en ærlig Tauba, de havde lavet, vil der altid være en plads
              i Allahs (SWT) Nåde, men hvis Tauba er lavet på grund af 
              selvhykleri, vil Allah (SWT) ikke acceptere den.
              
              Hvis du glemmer Allah (SWT), vil han også glemme dig!
              
              Historien om Jonas (fred være med ham) er også et eksempel, hvor
              dhikr kan føre til tilgivelse. Han havde ikke tålmodighed med
              hans vantro folk. De ville ikke tro på Allah, den Eneste, så han
              gik væk fra dem  i vrede og gik om bord på et skib, med
              nogle andre folk. Men skibet var for overfolket, og én måtte
              forlade bord. De trak tre gange lod med papirstykker og alle
              gangene kom Jonas' navn frem, så de smed ham over bord og i samme
              øjeblik blev han slugt af en kæmpe hval, der bevarede ham i
              maven. Jonas (AS) fortrød inderligt at han havde handlet, som han
              havde gjort, og han sagde begyndte da at sige flg. duâ: "LAA
              ILAHA ILLA ANT, SUBHAANAKA INNII KUNTU MINADH DHÅÅLIMIIN" -
              Der findes ingen andre guder undtagen Dem, Æret være De, Jeg var
              sandelig blandt de vildfarne." (Al-Ambijaa 21:88) Kun fordi
              at Jonas (fred være med ham) sagde denne duâ uafbrudt, tilgav
              Allah (SWT) ham: 49. "Vent da tålmodigt på din Herres dom
              og vær ikke som manden med fisken, da han anråbte (sin Herre)!
               fuld af sorg.50. Havde ikke Nåde fra hans Herre nået ham,
              ville han visselig være blevet kastet ind på en øde strand og
              han ville være blevet smædet. 51. Men hans Herre udvalgte ham og
              gjorde ham til en af de retfærdige." (Al-Qalam)
              Historien findes bl.a. i sura al-Saaffaat aya 140-149.
              
              Denne duâ er meget god at sige, hvis man har problemer eller på
              anden måde har brug for Allah, den Almægtiges hjælp. Profeten
              Mohammed 
 har sagt, at hvis du
              siger denne duâ tre gange i træk, vil Allah (SWT) hjælpe dig.
              Denne duâ indeholder både Tspih (ihukommelse af Allah), Tawhiid
              (Allahs Enhed) og Tauba (Omvendelse til Allah).
              
              
              
               
              2.
              del af dhikr: Istighfaar (tilgivelse)
              
              Når man fortryder nogle ting, man har lavet og beder om
              tilgivelse, er det også en form for dhikr, da man husker Allah,
              den Nådige og ikke ønsker at gøre Ham vred.
              
              Når man beder Allah, den Almægtige om tilgivelse, vil det gavne
              en både i dette liv og i det kommende.
              Det kan vi læse i sura an-Nuuh:
              "Og jeg sagde: Bed om jeres Herres tilgivelse. Han er
              sandelig den Alttilgivende. Han vil sende regn ned over jer i strømme.
              Og lade jer tiltage i rigdomme og børn og skænke jer haver og skænke
              jer floder." (71:11-13)
              Der bliver lovet os fem ting, hvis vi beder om tilgivelse:
              1. Allah, den Barmhjertige vil tilgive os.
              2. Vi vil få regn, hvoraf vi får mad og frugter osv.
              3. Vi vil få børn og penge (til dette livs fordel).
              4. Vi vil opnå Paradiset.
              5. Vi vil have søer i Paradis.
              
              Der er i et troværdigt hadith blevet berettet om, at hvis vi
              beder Allah, den Ophøjede om tilgivelse hele tiden, vil Han løse
              vores problemer og give os penge uventede steder fra.
              
              Allah, den Største kan lide dem, der fortryder deres fejl og
              angrer. Og hvis Han kan lide en, vil Han blive hans hørelse, med
              hvilken han hører, hans syn, med hvilket han ser, hans hånd med
              hvilken han griber og hans fod med hvilken han går.
              
              
              
               
              3.
              del af dhikr:- duâ
              
              Dette er en meget vigtig del af dhikr, for når man laver duâ, er
              man i direkte kontakt med Allah, den Højeste. Man påkalder sin
              Herre og beder Ham om hjælp. Man bruger både følelser og
              tanker, når man laver duâ.
              
              De bedste tidspunkter at lave duâ på, er efter man har bedt en
              (fard - obligatorisk) bøn og efter adhaan (Bønnekald).
              
              Profeten Mohammed 
 har sagt, at der
              ligger en time om fredagen, hvor Allah, den Barmhjertige vil høre
              alt, hvad man siger til Ham. Denne time ligger efter bønnen Âsr.
              
              "Sig: Min Herre ville ikke bryde Sig om jer, hvis det ikke
              var for jeres bøn (til Ham). Men I har visselig forkastet
              (sandheden), og snart vil (straffen) klæbe ved jer." (25:78)
              
              Allah (SWT) har ikke brug for, at vi laver duâ til Ham. Han
              mister ikke noget, hvis vi ikke ihukommer Ham. Men når vi
              ihukommer Ham, vil Han også huske på os, men Hans evige og almægtige
              Kongerige vil altid bestå med eller uden vores duâ og
              ihukommelse af Ham. Han er den Almægtige, langt over vores
              forstand.
              
              Man kan ændre sin skæbne ved at lave duâ, dvs. at ved
              vedvarende duâ for en bestemt ting, vil Allah, den Alvidende måske
              ændre ved vores foreskrevne.
              
              
              
               
              4.
              del af dhikr: Koranen
              
              Det er den bedste del af dhikr. At man læser Koranen og lærer
              udenad fra Koranen. At det er den bedste del af dhikr, er fordi at
              man læser Allahs Ord og prøver at følge Hans påbud og undgå
              Hans forbud. Dem der hele tiden læser Koranen, er Allahs folk.
              Profeten Mohammed 
 har sagt, at de
              bedste fra hans ummah (samfund) er dem, der læser koranen og
              beder om natten.
              For hvert bogstav man læser i Koranen, får man én hasana eller
              10 eller flere, som Allah ønsker at give os.
              Et svagt hadith fortæller at 60.000 engle vil bede for dig, hver
              gang du har læst Koranen til ende.
              
              
              
              "Ihukom derfor Mig, så vil jeg ihukomme jer, og vær
              taknemmelige mod Mig og afvis ikke tro." (Al-Baqarah: 153)
              
              "Oh I troende, ihukom Allah med megen ihukommelse."
              (Al-Ahzaab: 42)
              
              "Og de mænd, der ihukommer Allah meget og de kvinder, der
              ihukommer (Allah), (for) dem har Allah beredt tilgivelse og en
              stor belønning." (Al-Ahzaab: 36)
              
              "Og ihukom din Herre i din sjæl i ydmyghed og frygt og uden
              kraftig tale, om morgenen og om aftenen og vær ikke en af dem,
              der forsømmer (Allahs ihukommelse)." (Al-Âraaf: 206)
              
              Profeten 
 sagde:
              "Sammenligningen mellem den, der ihukommer Allah og den, der
              ikke ihukommer Allah, er ligesom det levende og det døde."
              (Bukhari)
              
              Samme mening: "Sammenligningen med det hus, hvori Allah er nævnt
              og det hus, hvori  Allah ikke er nævnt, er ligesom det
              levende og det døde." (Muslim)
              
              Profeten 
 sagde også: "Skal
              jeg ikke informere jer om de bedste gerninger og de helligste
              handlinger foran jeres Herre, som gør mere for at forhøje jeres
              rang (hos Ham) og er bedre for jer end udbetalinger af guld og
              penge eller slag med fjenden. De (tilhængerne) sagde: 'Endelig!
              Informer os.' Han 
 sagde så:
              Ihukommelse af Allah." (At-Tirmidhi &Ibn Maajah) 
              
              Profeten 
 sagde: "Allah, den Højeste
              siger: Sandelig, Jeg er som Min tjener formoder Jeg er og Jeg er
              med ham, når han ihukommer Mig, så hvis han ihukommer Mig for
              ham selv, ihukommer Jeg ham for Mig Selv og hvis Han ihukommer Mig
              i et selskab, ihukommer Jeg ham i et selskab, der er større end
              det, og hvis han nærmer Mig med en håndslængde, vil Jeg nærme
              ham med en armslængde, og hvis han nærmer Mig med en armslængde,
              vil Jeg nærme ham med to udstrakte armslængder, og hvis han
              tager et skridt mod Mig, vil Jeg haste mod ham." (Bukhari)
              
              Âbdullah ibn Busr 
              berettede: En mand sagde til Profeten 
:
              "Oh Allahs Sendebud, Islams skikke er for meget for mig, så
              fortæl mig noget, som jeg kan holde fast til. Han sagde: Lad ikke
              din tunge stoppe med at ihukomme Allah." (At-Tirmidhi
              &Ibn Maajah)
              
              Profeten 
 sagde: "Den der sætter
              sig ned og glemmer at ihukomme Allah, har pådraget sig selv et
              tab fra Allah og den der lægger sig ned (slapper af) og glemmer
              at ihukomme Allah, har pådraget sig selv et tab fra Allah."
              (Abuu Daawud)
              
              Profeten 
 også: "Når folk
              sidder sammen og glemmer at ihukomme Allah og sende bønner til
              Profeten, pådrager de dem selv et tab og hvis Allah ville, havde
              Han straffet dem og hvis Han ville, havde Han tilgivet dem."
              (At-Tirmidhi)
              
              Ligeledes sagde han: "Når mennesker rejser sig fra et
              selskab, hvor de glemte at ihukomme Allah, rejser de sig, ligesom
              de havde rejst sig fra liget af et æsel og de pådrager dem selv
              sorg." (Abuu Daawud & Ahmad) 
              
              
              
              Al-Kahf - de 10 første aya eller de 10 sidste aya giver
              beskyttelse mod Ad-Dadjaal.
              Al-Ikhlaas - tæller for en fjerdedel af Koranen
              Al-Kafiruun - tæller for en tredjedel af Koranen
              Al-Zilzaal - tæller for en tredjedel af Koranen
              Ja Sin - er Koranens hjerte, hjælper hvis man har ondt,
              f.eks. når man skal føde.
              Al-Waqiâh - hvis man læser denne sura hver dag, vil man
              ikke komme til at til dagen. (Ibn Masûud.)
              Al-Mulk - hvis man læser denne sura hver dag, vil man ikke
              få straf i graven, Insha Allah.
              Al-Anâam - denne sura kom ned på én gang. 70.000 engle
              bar den.
              Bani Isra'iil - hvis man læser aya 110-111 efter Fajr, vil
              ens hjerte ikke dø uden iman (tro) hele dagen og hvis man læser
              det efter Magrib, vil ens hjerte ikke dø uden iman hele natten.