Digte og historier
DET
ELEGANTE HIJAB
Ærten
er en fremragende plante. Den fremviser stolt sit stærke grønne
Hijab.
Det beskytter den i varmt og koldt vejr og vogter mod
insekter. Allah har velsignet ærten med et særligt Hijab,
fordi uden dette, ville frøene udtørre og dø.
Appelsinen
holder sig inde i sit blanke orange Hijab
for at beskytte dens lækre frugt. Ellers ville det tabe sin
smag.
Sådan
er det også for bananen,
kokosnødden
og granatæblet.
De har hver især et elegant og unikt Hijab,
som beskytter dem mod sygdom og ødelæggelse.
Havets
juvel, perlen,
har fået et meget hårdt og robust Hijab
– østersskal. Det beskytter den mod havets dyr og holder
den strålende og skinnende indeni.
Men
det mest elskelige hos Allah af alle Hans skabelser er den Muslimske
pige,
der bærer Hijab.
Hun
ved det er en gave fra Allah. Det
beskytter hende mod krænkelse, skade og fortræd. Hun bærer
det vidende om at det giver hende værdighed, skønhed og
respekt.. Så yndig hun kan være, at hun holder det for sig
selv, under hendes Hijab.
Dette
søde digt er skrevet af Amal 9 år
Roser
er røde, børn skal være søde.
Violer er blå, børn
må ikke slå.
Det er ikke altid så nemt at forstå.
Når man har forældre, der er rare,
er det nemt at forklare.
Når man opdrager dem sødt,
bliver ens hjerte blødt.
Når det er lært, er det ikke så svært.
|
Digt af
Amal og Jamila 10 og 9 år
Jeg
kan mine trosprincipper og søjler
Men
ikke cirkus og gøjler
Jeg
ved Islam er min religion
og
jeg lærer ikke på en station
Jeg
bruger min tid på Islam og lærer om bønnerne
og
jeg fisker ikke i tønderne
Jeg
bruger ikke min tid på sjov og fester
men
får i stedet gode og barmhjertige gæster
|
Spørgsmål
til de små
Hvem
har givet de smilende øjne,
Ved
du mon det lille barn?
De
søde tunger og ord,
Ved
du mon det lille barn?
De
bevægende læber,
De
blomster lignende kinder,
Hvem
får dig til at stå på benene?
Ved
du mon det lille barn?
De
krøllede hår,
De
bløde håndflader,
Hvem
pynter træerne,
Ved
du mon det lille barn?
Mor,
far, søstre, bror,
Den
varmende, lysende sol,
Ilden
der ikke bliver opbrugt,
Ved
du mon det lille barn?
Jordens
trylleri,
Alle
steder fyldt med ting,
Hvordan
bliver vandet i himlen,
Ved
du mon det lille barn?
|
Stræk
dine arme for kærlighed,
Lad
paradis blive givet som gave,
Er
kommet til verden af hvilken grund,
Ved
du mon det lille barn?
¨
Sandhedens
tjener bliver valgt,
Smitten
kommer man let over,
Sådan
flyver man i paradis,
Ved
du mon det lille barn?
Den
som går pænt ankommer pænt,
Havene
blomstrer,
Allah
beskytter de gode,
Ved
du mon det lille barn?
Jeg
ved ikke hvad du har at sige til mig,
Naturligvis
har du tanken i leg,
Gå
nu der er givet lov,
Ved
du mon det lille barn?
|
Al- Salah
Al-
Salah er stolpen til tro,
Nedriv
endelig ikke denne stolpe,
Ofre
din sjæl til Skaberen,
Da
vil din sjæl være ren.
Eid-salah
er nødvendigt,
Enhver
skabning har et ønske,
At
tilbede Skaberen,
Allah
har ingen grænser
Al-
Salah er de troendes himmelfart,
Er
medicinen til det syge hjerte,
Fem
gange daglig, og en jumaah,
Er
for os alle nødvendigt!
Hvis
der er skabninger,
er
der også Ummah,
Deres
gode gerninger vil være i flere etager,
At
lave al- Salah til Allah,
Giver
fred og ro.
|
Du
har skabt Foråret,
sommeren.
Solen, stjernerne,
Os
der tror på Den retfærdige og Barmhjertige,
Har
Du skabt, Allah!
Roserne
i min have,
De
syngende fugle,
De
bedende tunge,
Har
Du skabt, Allah!
|
Allah
ser mig
Barnet
spurgte: Åh myre, myre!
Åh
du mørke myre!
Er
der nogen der ser dig?
Når
verden bliver forblændet af mørket?
Myren
svarede: Åh kære barn, kære barn!
Uanset
om jeg er nede i en kulsort skorsten,
Eller
gemt I din lomme,
Så
vil Allah altid se mig!!
|
|
Veninder
Fabel
Kærlighed
i hjemmet
Din
moder! Din moder! Din moder!
En
dag kom en mand for at besøge Profeten .
Man kunne tydeligt se at han grublede over noget. Dengang plejede
folk at komme til Profeten med alle slags problemer, bortset fra
dem, de selv kunne løse, derfor måtte det være et vigtigt
anliggende for ham, siden han valgte at gå hen til Profeten .
”Fortæl
mig, oh Profet”, begyndte manden. ”Jeg har mange slægtninge og
mange venner, som jeg holder meget af og som jeg ønsker at hjælpe
og passe på. Men jeg finder det tit svært at finde ud af, hvem af
dem, der har størst krav på mig. Hvem af dem skal komme først?”
Den
hellige Profet svarede
straks: ”Din moder skal komme først, før alle andre.”
Manden
var meget tilfreds med dette klare budskab fra den velsignede Profet
. Men der var stadig alle hans andre
slægtninge og hans venner at tænke på. Så han spurgte: ”Og
efter min mor, hvem har så det største krav på mig?”
Men
det andet svar fra den velsignede Profet overraskede
ham. For Profeten svarede
igen: ”Din moder.”
Har
jeg mon hørt rigtigt? Manden undrede sig. Hvorfor havde Profeten
gentaget sig selv? Måske havde han ikke udtrykt sig klart nok, tænkte
manden, eller måske havde Profeten ikke
hørt ham korrekt. Så manden stillede det samme spørgsmål igen.
”Hvad
jeg gerne vil vide er, hvem der efter min moder, har størst krav på
mig.”
Igen
ytrede den hellige Profet de samme ord: ”Din moder”
Din
moder, din moder, din moder. Den velsignede Profet havde nu sagt
det tre gange. Langsomt begyndte det at gå op for manden, hvorfor
Profeten havde
gjort sådan. Den hellige Profet mener at min moder er yderst
vigtig, så meget, at mine forpligtigelser over for hende må fremhæves
igen og igen. Men alligevel kunne manden ikke lade være med at tænke
på alle de andre, som han elskede og ønskede at tage sig af.
Stadig
usikker og med ønsket om at vide mere, vendte manden sig igen til
Profeten :
”Og efter jeg har fuldendt min forpligtigelse overfor min moder,
hvem kommer så? Er der andre ved siden af hende?”
Den
velsignede Profet svarede:
”Efter din moder, din fader.”
”Og
derefter?”, spurgte manden.
”Dine
nærmeste slægtninge”, sagde den velsignede Profet
til
ham.
Endelig
blev hans forpligtigelser helt klare for ham. Han skulle først
tjene sin moder, før nogen som helst anden, og så skulle han passe
sin fader, børn, bedsteforældre, brødre, søstre, onkler og
tanter, indtil han havde udført sin pligt overfor alle sine slægtninge.
Luqman
14
Den
nemme vej til Paradiset
En
dag så den hellige Profet underlig trist ud.
”Ve
over ham! Må hans næse gnide i støvet!”, klagede han
”Ve
over ham! Må hans næse gnide i støvet!”, gentog han.
Profetens
ledsagere var overraskede over at høre disse ord komme fra hans
mund.
”Hvem
taler du om, oh Profet?”, spurgte de.
”Ve
over ham! Må hans næse gnide i støvet!”, beklagede Profeten sig
endnu en gang.
Ledsagerne
var mere forvirrede end de havde været før. Det var meget
ualmindeligt at høre den hellige Profet
beklage
sig på denne måde og tale sådan om en person, hvis fejl stadig
var ukendt for dem.
”Men
hvorfor taler du sådan, oh Profet?”, ville ledsagerne vide.
”Hvem er det der har gjort noget så forfærdeligt at du er nødt
til at ytre disse sørgelige ord?”
Den
hellige Profet
vendte
sig mod dem og så hvor forvirrede og urolige de var. ”Jeg
beklager mig over en mand, der ikke kender lykken”, forklarede
han. ”Det er en mand, der ved at hans moder eller fader, eller de
begge er blevet gamle og har brug for hjælp, men samtidig ikke ved,
at dét at tjene sine forældre, er indgangen til al-Djinna!” (* *
Den endegyldige belønning fra Allah for gode gerninger, eller
Paradiset.) ”Det er så enkelt”, sukkede Profeten
,
”men stadig vil sådan en mand ikke kunne se det. Alt hvad han bør
gøre, er at adlyde Allah og tage sig af sine aldrende forældre, og
vejen til al-Djinna vil være åben for ham.”
Nu
gik det op for ledsagerne, hvorfor den velsignede Profet
var
så trist.
En
mand skal være meget uheldig, hvis det ikke lykkes for ham at komme
i al-Djinna, når der foreligger ham sådan en simpel og nem
mulighed.
Al-Isra
23
3
Døren
til anger
Det
kunne nemt ses at manden var bekymret. Som han nærmede sig Profeten
,
så han meget nølende ud. Han gik vaklende og da han begyndte at
tale, knækkede hans stemme og han tøvede. Han måtte i sandhed været
dybt tynget af stor smerte. Og sådan viste det sig også at være,
da han henvendte sig til Profeten .
”Oh
Profet, jeg har syndet…”, sagde han til ham. ”Jeg har begået
en stor synd…” Mandens ord døde hen. Han kunne ikke fortsætte
bare et sekund mere, med at forklare Profeten ,
hvordan han var havnet i denne situation. Men han klarede siden hen
at fortsætte.
”Oh
Profet”, græd han. ”Jeg har ikke adlydt Allah! Jeg har ikke
adlydt Allah! Hvordan kan jeg angre? Hvordan kan jeg gøre mig
fortjent til Hans tilgivelse?”
Men
hans dybeste frygt i hjertet, var meget større end dette. ”Kan
jeg overhovedet angre?” græd han meget forpint. ”Kan jeg gøre
op for det forfærdelige, jeg har gjort? Er der noget håb for mig,
oh Profet?”
Den
velsignede Profets hjerte var meget berørt over at se denne mand i
sådan lidelse. Han havde jo tydeligvis henvendt sig til Profeten i
håb om at finde et svar, for der var ingen bedre steder at gå hen
i denne situation. Men alligevel, trods sit håb, var han pint helt
ind i sit indre.
Den
velsignede Profet sendte
ham et blik fyldt med dyb medfølelse og sympati. ”Er din moder
stadig i live?” spurgte han.
Manden
kiggede overrasket. Han havde forventet, at den hellige Profet ville
spørge hvilken stor synd, han havde begået og hvordan han havde været
ulydig mod Allah. Men det gjorde Profeten ikke.
”Min
moder?”, sagde manden uforstående. Så sukkede han dybt. ”Nej,
oh Profet, hun har været død i mange år.”
”Nuvel”,
forsatte den hellige Profet . ”Har
du en moster, din moders søster, der stadig lever?”
Mandens
ansigt lyste op. ”Hvorfor? Ja, Ja, jeg har!” svarede han. Nu
anede han et lille håb forude.
Måske
havde den hellige Profet nu
en løsning på hans dilemma. Manden kiggede håbefuldt på ham. Der
kunne stadig være en udvej for ham.
”Gå
hen og tag dig af din moster”, hørte han Profeten sige ,
”og gør alt hvad du kan, for at hjælpe hende og gøre tingene
lettere for hende.”
Døren
var åbnet, vejen mod anger var nu tydelig og hans hjerte fyldtes
med glæde ved disse ord.
Ӂh,
det vil jeg gøre, det vil jeg gøre, det vil jeg gøre, oh
Profet”, græd manden af glæde.
”Gør
dit allerbedste for hende”, fortsatte Profeten .
”Ved at gøre det, vil du opnå omvendelse for det dårlige, du
har gjort og dit gode arbejde vil fjerne effekten af din synd.”
Al-Isra
23-24
4
Moderen
der ikke var muslim
Asma
var meget spændt, men samtidig var hun også bekymret. Hendes moder
skulle komme til Madina for at besøge hende. Der var gået syv år,
siden Asma havde udvandret fra Makka, og det var meget lang tid for
mor og datter at være adskilt. Naturligvis var Asma meget ivrig
efter at se sin moder igen, men der var et problem, et stort et.
Selvom
Asmas far Abu Bakr, var en meget religiøs muslim, der altid sørgede
for at leve efter Allahs love og regler, havde han ikke været i
stand til at overbevise hendes moder om at dele denne tro. Hun var
stadig en Kaafir (vantro), og ligesom alle de andre Kaafir tilbad
hun stadig afguder. Hun underkastede sig ikke Allah, den Eneste Gud.
’Hun
er min moder’, tænkte Asma ved sig selv. ’Hun er kommet
langvejs fra og rejsen har været hård. Jeg skal byde hende
velkommen med åbne arme og give hende al den kærlighed, hun er
berettiget til. Men alligevel’, sukkede Asma, ’hun er stadig en
Kaafir. Hun tror ikke på Allah. En muslim skal elske Allah mere end
alt andet på jorden. Så hvordan kan jeg byde en Kaafir velkommen i
mit hjem med glæde og kærlighed?
Asma
tænkte over dette et stykke tid, men hun kunne ikke finde ud af,
hvad hun skulle gøre. Der var dog en løsning. Hun ville gå hen
til den velsignede Profet og
spørge ham til råds. ’Uden tvivl’, tænkte Asma, ’uden tvivl
vil den hellige Profet kunne
løse mit problem.’
Asma
var Profetens svigerinde, for hendes søster Aisha var gift med ham.
”Jeg
ved ikke hvad jeg skal gøre, oh Profet,” sagde Asma, da hun kom
hen til ham. ”Min moder kommer til Madina for at besøge mig, men
hun er ikke muslim”, sukkede Asma. ”Faktisk tilbeder hun stadig
afguder og kan ikke se at den eneste sande vej er at underkaste sig
Allah.”
”Hvad
er så problemet?”, spurgte den hellige Profet ,
som ikke viste nogen urolighed ved dette.
Asma
kiggede overrasket på ham. ”Min moder er en Kaafir”, gentog
hun. ”Jeg ved ikke om jeg bør tage imod hende og byde hende
velkommen i mit hjem med glæde i mit hjerte. Jeg ved ikke hvad jeg
skal gøre.”
”Svaret
er meget enkelt”, sagde den velsignede Profet med
et smil. ”Hun er din moder. Du skal tage imod hende og være god
ved hende.”
”Også
selvom hun ikke er muslim?”, spurgte Asma.
”Hun
er stadig din moder”, sagde Profeten .
”Selvfølgelig skal du behandle hende pænt, når hun kommer og du
skal opfylde alle hendes rettigheder, alt hvad der tilkommer hende.
Hvis hun havde kæmpet imod det, at du er muslim, eller smidt dig ud
af sit hjem på grund af din tro, så ville det have været
anderledes. Men eftersom din moder aldrig har gjort sådan mod dig,
vil Allah synes godt om, at du er retfærdig og kærlig mod hende og
elsker hende som en datter bør gøre.”
Luqman
15
5
Moderens
ønske
Usama
bin Zayd, som levede i Madina under den tredje kalif Ûtmaans herredømme,
nærede stor ømhed for sin moder. Han elskede hende meget højt, så
meget at han gjorde alt for at tilfredsstille hende og give hende glæde
og tryghed. Hvis hans moder bad ham om noget, ville han straks gøre
det, uden først at tænke over det.
Men
en dag spurgte Usamas moder om noget, der skabte et problem.
”Hent
noget saft fra palmetræets stamme til mig, Usama,” sagde hans
moder.
Usama
tøvede. Normalt ville han drage af sted med det samme på sin
moders befaling, men denne gang blev han stående, hvor han var,
trippende nervøst fra den ene fod til den anden.
”Hvorfor
holder du dig tilbage, Usama?” ville hans moder vide. ”Jeg bad
dig om noget at drikke…”
Usama
nikkede. ”Det ved jeg du gjorde, moder, men… palmetræer er
vores kæreste ejendele her i Madina, og hvis jeg tager noget saft
fra den, vil den falde i værdi. Træet kan endda gå hen og blive
ufrugtbart og ikke bære frugt i lang tid, hvis da overhovedet
nogensinde…”
Hvad
Usama sagde, var helt rigtigt. Folket i Madina satte stor pris på
deres palmetræer og dets delikate dadler, og de fik deres underhold
fra disse træers frugter. Senest var priserne på palmetræer
steget, fordi Madina nød mere rigdom, så mange folk var i stand
til at betale høje priser. Derfor satte ejerne også høje priser på
træerne. Prisen var steget så meget, at et palmetræ nemt ville
koste mindst et tusind dirham (** På den tid anvendtes sølvmønter.)
”Jeg
ønsker ikke at ødelægge sådan et værdifuldt træ”, tænkte
Usama forfærdet for sig selv. ”Men stadig elsker jeg min moder så
meget, at jeg ikke kan benægte hende saften fra palmetræet, også
selvom det vil beskadige det.”
Svaret
var, at han ikke kunne afslå sin moders anmodning, og han gjorde da
op med sig selv. Usama tog en skarp kniv og gik ud i haven. Uden
eftertanke lod han knivbladet gå ind i stammen på palmetræet.
Saften begyndte i det samme at flyde.
En
del mennesker gik på dette tidspunkt forbi Usamas hus, og de
stoppede alle op i forbløffelse, da de så, hvad han var i gang
med.
”Han
ødelægger dette kostbare palmetræ!”, mumlede de til hinanden.
”Er Usama gået fra forstanden?”
De
var så bekymrede at de gik ind i haven og samledes rundt om Usama,
imens han stod ved palmetræet og tog imod saften.
”Hvad
er det du er i gang med, Usama?” udbrød en mand vredt.
”Du
har ødelagt dette palmetræ… det er meget værdifuldt og bør
ikke bruges på denne måde!”, klagede en anden.
En
tredje mand blev rasende og begyndte at råbe af Usama: ”Er du
blevet sindssyg, Usama,” sagde han i en meget vred tone. ”Dette
træ har stor værdi… det koster mange penge og du ødelægger
det!”
Folkene
der stod rundt om Usama blev mere hidsige, og de spørgsmål de kom
med, blev mere og mere hårde. Men Usama forblev helt rolig. Han
vidste at han havde gjort det rigtige, på trods af hvad de alle
sagde.
”Min
moder ønsker at drikke saften fra dette træ,” sagde Usama.
”Intet er mere værdifuldt for mig end at opfylde min moders ønske.
Det gør ingen forskel at palmetræet er kostbart. Så længe jeg
kan, vil jeg altid opfylde min moders ønsker…”
Da
de hørte hvad Usama sagde, blev alle folk stille. Nogle begyndte
endda at føle sig lidt pinlig berørte. For den velsignede Profet havde
også fortalt dem, hvor yderst vigtigt det var at gøre ens forældre
tilfredse. Lige meget hvor værdifuldt det var, var palmetræet uden
betydning sammenlignet med dette.
Al-Ahqaf:
15
6
Den
sande vej til Allah
Abu
Yazid Taifir skælvede. Natten var meget kold. Der var også helt
stille, for imens han stod i bøn for at opnå Allahs
tilfredsstillelse, sov alle andre. Men det var nu ikke alle der sov.
Det fandt Abu Yazid ud af, da han hørte sin moder kalde på ham.
Han gik straks hen til hende, for at se hvad hun ville.
”Min
søn,” sagde hun. ”Vær sød at hente et glas vand til mig.”
Umiddelbart
ville det være en ret simpel ting at gøre, men da Abu Yazid ville
finde noget vand i huset, viste det sig ikke at være nemt. Han
fandt en kande, men den var tom. Efter videre søgen fandt han en
krukke, men også den var tom.
”Det
ser ud til, at der ikke er noget vand i huset,” sagde Abu Yazid
til sig selv.
I
vor tid ville vi selvfølgelig ikke have sådan et problem med at
finde vand i huset. Alt hvad vi behøver at gøre, er at dreje på
hanen og så kommer det. Men Abu Yazid levede for længe, længe
siden, hvor der ikke var nogen vandhaner i hjemmene. I stedet var
man nødt til at gå til brønden eller ned til floden for at hente
vand.
Så
Abu Yazid gjorde sig parat til at gå ned til floden, for at hente
noget vand til sin moder, selvom natten var meget kold og floden lå
et stykke derfra. Men lige da han skulle til at gå, så han at hans
moder var faldet i søvn igen.
”Nå”,
tænkte han. ”Hun kan ikke drikke vand, imens hun sover, så måske
skulle jeg bare gå tilbage til min bøn, og glemme alt om det.”
Men
tanken gjorde ikke Abu Yazid glad. Det føltes ikke rigtigt at
glemme sin moders anmodning, bare fordi hun var faldet søvn igen.
Abu Yazid elskede sin moder meget højt, og han vidste hvor meget,
han skyldte hende at gøre. Hun havde arbejdet hårdt i mange år,
for at han kunne gå i skole, og få en god uddannelse. Abu Yazid
vidste hvor store forhåbninger hun havde for hans fremtid og
hvilken stor sorg hun havde lidt, da hans far døde og lod hende
alene om at opfostre deres søn.
Abus
fader var søn af en zarathustra
(** Dem der tilbeder ild.) Men han blev muslim, en meget rettroende
en og han blev meget ærefuldt betragtet i byen Bistam, i nordøst
Iran, hvor han boede med sin familie. Abu Yazid var meget ung, da
hans fader døde, men hans moder var fast besluttet på, at det ikke
skulle have nogen indvirkning på hans uddannelse. Selvom det
indebar hårdt arbejde for hende, havde hun bestemt, at han skulle
blive i skolen, og lære alt hvad han kunne.
Men
en dag kom Abu Yazid hjem fra skole før tiden. Hans moder blev
forbavset.
”Hvorfor,
Abu?” sagde hun. ”Hvorfor er du kommet hjem nu?” Hun blev
meget bekymret over denne usædvanlige hændelse, og begyndte at tænke
på alle mulige ting. Måske havde skolen uddelt præmier til de
studerende og Abu Yazid var kommet for at fortælle hende, hvad han
havde vundet. Måske havde der været en eller anden slags ceremoni
der, hvorefter børnene var blevet sendt tidligere hjem. Eller måske
– og dette bekymrede virkelig hans moder – måske var der noget
galt?
Abu
Yazid skyndte sig at forklare sin pludselige hjemkomst, for han
kunne ikke lide at se, når hans moder var bekymret.
”Nej,
der er ikke noget galt…” fortalte han. ”Og der foregår heller
ikke noget specielt på skolen.”
”Men
hvorfor er du så kommet?” ville hans moder vide.
”Jeg
var ved at lære om Koranen”, forklarede Abu Yazid, ”og da jeg
kom til verset: Vær taknemmelig mod Mig og mod jeres forældre,
fandt jeg det meget bevægende, moder, meget, meget bevægende! Men
jeg var ikke helt sikker på, hvad det betød, så jeg spurgte min lærer.
Han forklarede meningen med verset, men jeg var ikke helt tilfreds
med svaret…”
”Hvad
er problemet, min søn?” spurgte Abus moder ham.
”Problemet
er, at jeg ikke kan se, hvordan jeg kan være taknemmelig mod Allah
og taknemmelig mod dig på samme tid. Jeg kan ikke splitte mig selv
i to!” Abu Yazid sukkede, meget forvirret over sit dilemma.
”Enten beder du om at få mig fra Allah, så jeg udelukkende kan være
din, eller også giver du mig til Allah, så jeg udelukkende kan være
Hans. Det er nødt til at være den ene eller den anden, er det
ikke?”
Abus
moder smilede og gav sin søn et kærligt kys. ”Min søn,” sagde
hun til ham. ”Jeg giver dig til Allah. Gå nu ud og tjen Ham!”
Da
han stod dér i det kolde, mørke hus, huskede Abu Yazid denne
episode og huskede sin moders ord. Og ved at erindre alt dette,
vidste han hvad han skulle gøre med det vand, hun havde bedt om et
par minutter tidligere.
Han
havde nu besluttet sig, så han tog en krukke og gik stille ud af
huset og begav sig på den lange vej ned mod floden. Da han nåede
floden, fyldte han krukken op med vand og bar den hjem.
Da
han kom hjem, så han at hans moder stadig lå og sov. Han gik
stille rundt for ikke at vække hende. Han øste noget af det vand,
han havde hentet op i en skål. Så gik han hen og stod ved siden af
sin moders seng og ventede på det øjeblik, hvor hun ville vågne
igen. Abu Yazids moder sov i lang tid, men da hun vågnede, så hun
at han stadig stod ved hendes seng. Han holdt skålen med vand i sin
hånd, så hun kunne drikke af den.
”Du
er en god dreng, Abu”, sagde hun med et smil om munden. Hun tog skålen
fra ham og drak noget af vandet. Bagefter velsignede hun ham for
hans venlighed og omsorg for hende. Men på samme tid var hun meget
ked af at se, hvor træt han så ud, for han havde jo været vågen
hele den lange, kolde nat.
”Hvorfor
stillede du ikke vandet, min søn, og gik tilbage til din seng?”
udbrød hun. ”Det ville have været nemt nok for mig at drikke
vandet, når jeg vågnede. Du skulle ikke have ulejliget dig sådan.”
Abu
svarede kærligt sin moder. ”Jeg var bange for at du ville vågne,
imens jeg ikke var her til at give dig vandet”, sagde han. ”Det
ønskede jeg ikke skulle ske… du bad mig jo om noget vand, så
derfor ville det ikke være rigtigt, hvis du vågnede, og jeg ikke
stod parat til at give dig det.”
Abus
moder gav ham et ømt kys og smilede til ham. ”Velsignet være du,
min søn”, mumlede hun, imens hun tænkte på, hvor dejligt det
var at have en søn som ham.
Så
bad hun ham om en anden ting: ”Værelset er ret indelukket”,
sagde hun. ”Vil du lade døren stå på klem, så vi kan få noget
frisk luft herind?”
Endnu
en gang var Abu Yazid Taifur meget omhyggelig med at gøre præcis,
hvad hans moder havde bedt om. Han brugte resten af natten indtil
morgenlyset kom frem, på at holde øje med at døren stod på klem,
og ikke lukkede sig ved et eventuelt vindpust.
Mange
år senere, da Abu Yazid Taifur var blevet ældre, fortalte han om
natten, hvor hans moder havde bedt ham om to ting. Og den endte på
denne måde:
”Ved
morgengry”, berettede han, ”kom dét, jeg havde søgt så mange
gange gennem bøn – Allah, min Herres Velbehag – ind ad den dør,
jeg havde ladet stå på klem for at glæde min mor.” Abu Yazid,
der var en troende muslim, en stor lærd og en gudfrygtig mand,
henviste mange gange i sit liv til disse begivenheder, hvor han
fortalte tilhørerne, hvor vigtigt det er at gøre sin moder
tilfreds.
”Ved
at behage min moder”, sagde han, ”opnåede jeg alt hvad jeg ønskede
at opnå igennem alle mine forskellige tilbedelser og selvdisciplin.
Det er pudsigt”, fortsatte han, ”at det som jeg en gang troede,
skulle komme til sidst – at yde til min moders velbehag – skulle
vise sig at være det, der kommer først!”
7
Hvordan
Profeten elskede
sine børnebørn
Når
den velsignede Profet trådte
ind i moskeen for at bede, var det naturligt at de folk der var
derinde, kiggede efter ham. En dag så de et charmerende syn. Den
velsignede Profet kom
ind med en lille pige siddende på sine skuldre. Den lille
pige var Profetens ældste datter, Zainabs, datter Amama.
Den
hellige Profet førte
bønnen i moskeen, imens Amama stadig sad på hans skuldre. Det var
kun da han bøjede sig og knælede i bønnen, at han blidt tog hende
af og satte hende på gulvet. Når han så stod op igen, tog han
hende op og satte hende tilbage på sine skuldre.
Den
lille Amama var ikke det eneste barnebarn, han tog med i moskeen på
denne måde. En dag kom Profeten ind
i moskeen med Hassan på den ene skulder og Hussain på den anden
skulder. Da han gik hen til Sahaba (** Profetens tro ledsagere)
kyssede han først den ene dreng, så den anden og til sidst den første
igen.
Sahaba
var henrykte over denne glædescene. ”Du må elske begge disse
drenge meget højt”, sagde de til Profeten i
forundring. Profeten smilede
kærligt til de to drenge. ”Åh ja, ja, det gør jeg”, sagde han
til dem. ”Og dem der elsker dem, elsker også mig.”
Der
var nu én mand, der følte sig utilpas, da han så Profeten omfavne
sine børnebørn.
”Jeg
har ti børn”, sagde manden, der hed Aqra bin Habis, ”og jeg har
aldrig kysset ét af dem.”
Han
sukkede, for han vidste hvilken stor glæde i livet, han havde
frataget sig selv.
”Kærlighed
og barmhjertighed følges ad”, sagde den velsignede Profet .
”Og Allah er ikke barmhjertig overfor nogen, der ikke har
barmhjertighed overfor andre.”
Hassan
og Hussain var børn af Profetens yngste datter Fatima og Ali.
Profeten elskede
dem begge højt og de bragte ham stor glæde. Han elskede at lege
med dem, og han kyssede dem altid af ægte kærlighed. Den
velsignede Profet plejede
at stå med spredte ben, så de to små drenge kunne have sjov med
at kravle imellem dem. De elskede også at hoppe op på hans knæ og
sætte sig, imens han kyssede og krammede dem.
Den
velsignede Profet plejede
at lade de to drenge klatre op på hans ryg, imens han knælede i bøn,
og for at de kunne sidde der længere uden afbrydelser, holdt han
hovedet længere tid mod jorden. Da de var helt små, skete det, at
de ladede vandet på hans tøj, men han skældte dem ikke ud. I
stedet tog han noget rent vand og hældte det på sit tøj.
Hassan
og Hussain kom tit til moskeen for at se deres elskede bedstefar. En
dag kom de ind iført fint, rødt tøj. Da det skete, afbrød
Profeten hvad
han talte med de andre om. Han gik ned fra sin prædikestol og tog
de to drenge i hånden.
”Allah
har sandelig sagt: Jeres børn skal være en fristelse for jer.”
sagde den velsignede Profet imens
han smilede til dem.
”Kære
små børn”, sagde Profeten til
drengene. ”Det er på grund af jer, at en mand kan glemme sine
pligter. I er parfumen fra Allah!”
8
Tre
dadler
Den
velsignede Profets kone, Aisha, var en meget gæstfri person. Hun
elskede at underholde sine gæster, og tilbragte glædeligt timer på
at snakke med dem.
En
dag kom en kvinde med sine to døtre på besøg. Aisha tog smilende
imod hende og inden længe sad de i dyb snak. Men Aisha stod overfor
noget svært. Hun ville gerne beværte sin gæst, men i de tider
stod det meget hårdt til i Madina. Folk var tit sultne og i den
hellige Profets hus blev der først tændt bål ved aftenstid. Det
var svært at finde det mindste at spise, selv dadler var det småt
med.
Aisha
besluttede sig for at hun måtte undersøge huset grundigt, i håb
om at finde noget at byde sin gæst. Værelset, hvori Aisha havde
budt sin gæst velkommen, var så lille at Aishas hoved næsten
ramte loftet, når hun stod op. Derfor tog det ikke Aisha lang tid
at undersøge huset, og hun fandt hurtigt ud af, at hun ikke havde
meget at tilbyde gæsten. Hun fandt dog til sidst tre dadler, som
hun gav til sin gæst, der var meget taknemmelig for dette.
Kvinden
gav en daddel til hver af sine døtre og pigerne tog ivrigt imod
dem. De var meget sultne, da de ikke havde fået nok at spise i
flere dage. Moderen holdt en daddel tilbage, men hun spiste den
ikke. I stedet holdt hun den i hånden, imens hun talte videre med
Aisha.
Fordi
de to små piger var meget sultne, slugte de hurtigt deres dadler.
Da de var færdige begyndte de at spejde efter den sidste daddel,
som deres moder holdt i hånden. Deres moder så dem ud af øjenkrogen
og smilede. Hun vidste godt, hvad de ville og hvad hun skulle gøre,
så hun delte den sidste daddel i to og gav dem en halv hver.
Aisha
var meget rørt over denne store kærlighed og selvopofrelse fra
denne moder, og lige så snart Profeten var
kommet hjem, fortalte hun ham det skete.
”Den
kvinde er sandelig trådt ind i Paradiset,” sagde den hellige
Profet , ”på grund af den ømhed
og omsorg hun viste sine små døtre. Allah vil vise hende
barmhjertighed, fordi hun var barmhjertig mod dem.”
9
Børn
har også rettigheder
En
af Profetens tjenere Abu Rafe’ var en meget dygtig handels- og
forretningsmand. På grund af sin dygtighed indenfor handel, havde
han indtjent en stor sum penge, omkring 40.000 dirham. Men dette var
meget mere end hvad Abu Rafe’ havde brug for, så han besluttede
at han ville give det meste væk og han ville gøre det på en måde,
der ville gøre Allah tilfreds.
Men
han ville først gå til Profeten for
at bede om hans råd.
”Jeg
ønsker at give alt hvad ejer væk, for Allahs skyld,” sagde han.
”Vil du acceptere det, oh Profet, og bede for mig, at jeg aldrig
vil blive fattig eller lide nød.”
At
være fattig eller lide nød, ja, bare at mangle de mindste nødvendigheder
i livet er en forfærdelig ting, derfor var det klart at Abu Rafe’
ville undgå at komme i sådan en situation. Den velsignede Profet mente
at der var en anden måde at undgå det på.
”Giv
ikke alle dine penge væk”, rådede Profeten Abu
Rafe’. ”Giv en del væk for Allahs skyld. Og glem ikke at bruge
nogle af pengene på dine børn. For det at bruge penge på din
familie og dine børn, er sandelig også at bruge dem, som Allah
vil.”
Abu
Rafe’ var noget overrasket over dette svar.
”Jeg
ved, at vi som forældre har ret til at forvente at vores børn
respekterer os, og vil hjælpe os, når vi bliver ældre,” sagde
han. ”Men har vores børn også ret til at forvente visse ting af
os, oh Profet?”
”Selvfølgelig
har de det!” svarede den hellige Profet .
”Forældre skylder at give deres børn mange rettigheder.”
Profeten
begyndte
så at fortælle Abu Rafe’ om disse rettigheder og det var en lang
liste:
Børn
har ret til at få en god uddannelse og lære om Allahs Bog. Forældre
skal lære deres børn gode normer og vejlede dem, så de kan vokse
op med god moral. Mennesket skal lære mange færdigheder, for at
det kan færdes i samfundet, og det er en pligt for forældrene at lære
deres børn disse færdigheder.
”Og
endelig”, sagde den hellige Profet til
Abu Rafe’, ”skal du lære dit barn at kæmpe, så det kan kæmpe
for Allahs sag.”
10
Retfærdige
gaver
Bashir
og hans første kone fik mange børn sammen, men desværre døde
Bashirs kone. Bashir blev meget ensom efter det, så efter et stykke
tid giftede han sig igen. Bashir og hans nye kone, Ûmra bint
Rawaha, fik en søn sammen, som de kaldte Nu’uman. Bashir var
meget glad for sin kone og alle sine børn, for de udgjorde sammen
en tæt og kærlig familie.
Lille
Nu’uman var selvfølgelig meget yngre end sine halvbrødre og
halvsøstre, da de efterhånden var blevet store, hvor Nu’uman
stadig var en lille dreng. En dag sagde Nu’umans moder Ûmra bint
Rawaha til Bashir:
”Min
kære mand, alle vores andre børn er nu blevet store. De er voksne
nu og kan sørge for sig selv. Men Nu’uman er stadig et barn, og
han behøver vores nære omsorg og opmærksomhed. Tror du ikke at
det vil være en stor hjælp for Nu’uman, hvis du gav ham nogle
gaver?”
Bashir
syntes det var en god ide, og fordi han elskede Ûmra så højt,
godtog han nemt hendes forslag. Så han skrev et dokument, hvori han
tilskrev Nu’uman en værdifuld del af sine ejendele som gave.
Bashir troede, at Ûmra ville være tilfreds med det, han havde
gjort, men det viste sig, at hun ikke var.
”Kære
mand”, sagde Ûmra til ham. ”Det er en flot gave du har givet
vores søn, men tror du ikke at der skal vidner til at bekræfte
dette dokument? Det kan jo være, det vil gå ud over Nu’uman i
fremtiden, hvis ikke vidner kan bekræfte det.”
Hvad
Ûmra virkelig ville, var at være sikker på at Bashirs andre børn
ikke kunne røre ved den gave, der var blevet givet til Nu’uman.
Men det sagde hun ikke. I stedet foreslog hun ham, at han skulle
tage dokumentet med til den velsignede Profet .
”Hvis
du beder Profeten om
at være vidne til dette dokument, så kan ingen gøre vrøvl over
det senere. Jeg bliver ikke glad og tilfreds, før du har gjort
det”, sagde Ûmra bestemt til sin mand.
Bashir
ønskede at behage sin kone og kunne ikke lide, når hun ikke var
glad, så han gik hen til den velsignede Profet ,
som hun havde foreslået.
”Jeg
ønsker at give en gave til min søn, Nu’uman”, sagde Bashir til
den hellige Profet . ”Og min kone
Ûmra har bedt mig om at gå til dig. Hun vil gerne have dig som
vidne til gaven, så den bliver sikret Nu’umans eje.”
Profeten
kiggede
meget stift på Bashir i nogle minutter. Bashir var en god mand og
en god fader, men han var måske ikke så klog og havde ikke tænkt
tilstrækkeligt over, hvad han var i gang med at gøre.
”Har
du andre børn udover Nu’uman?” spurgte Profeten Bashir.
”Ja,
hvorfor”, spurgte Bashir. ”Jeg har flere sønner og også mange
døtre.”
”Giver
du en tilsvarende gave til hvert af dine andre børn?”, ville
Profeten vide.
Bashir
smilede undskyldende. ”Nej, nej”, sagde han. ”Det har jeg ikke
råd til. Jeg kan ikke give hvert af mine børn lige værdifulde
gaver.”
Den
hellige Profet blev
temmelig bekymret over dette svar.
”Synes
du ikke at alle dine børn bør være lige så gode ved dig, som
Nu’uman vil være?” spurgte den velsignede Profet Bashir.
”Tænk dig godt om i dette, Bashir!”
Bashir
var ret sikker i sit svar. ”Åh jo, selvfølgelig!” udbrød han.
”Hvorfor skulle de ikke være lige så gode ved mig?”
”At
være god ved andre, går begge veje,” bemærkede Profeten .
”Hvis du ønsker at alle dine børn skal være lige gode ved dig,
så skal du behandle dem ligeværdigt og retfærdigt.”
I
sin iver efter at gøre sin kone glad og sikre sin mindste søns
fremtid, havde Bashir slet ikke tænkt på det. Han begyndte at føle
sig lidt skamfuld, især fordi Profeten havde
nægtet at vidne på det dokument, han havde taget med.
”Jeg
vil aldrig være vidne til nogen form for uretfærdig handling,”
sagde den hellige Profet til
Bashir. ”Dit dokument er ikke retfærdigt. Måske kan du finde
nogen andre til at være vidne til det, men jeg vil aldrig gøre
det; kun hvis du ændrer det, så det bliver retfærdigt og rimeligt
overfor ALLE dine børn og ikke kun ét af dem. Vil du gå, og tage
din gave med tilbage?”
Bashir
var meget flov, og da han var gået, besluttede Profeten at
kalde på Nu’uman. Drengen var meget ung, men han var en klog knægt.
”Din
fader har givet dig en værdifuld gave,” sagde Profeten til
ham. ”Men fortæl mig, Nu’uman, ved du om alle dine andre søskende,
har fået en tilsvarende gave?”
Lille
Nu’uman rystede på hovedet. ”Nej, det har de ikke, oh
Profet,” svarede han.
”Nuvel”,
fortsatte Profeten . ”Tror du ikke
at det vil være bedre, hvis du giver din gave tilbage?”
Nu’uman
tænkte et øjeblik over det Profeten havde
sagt, og han indså, at det ikke var retfærdigt at han skulle have
gaven, når hans brødre og søstre ingenting havde fået.
”Du
har ret, oh Profet,” sagde drengen. ”Jeg vil give gaven tilbage,
så den kan blive delt ligeligt imellem os.”
Al-Furqaan
74
Søn
og datter
En
mand trådte ind i moskeen og nærmede sig den hellige Profet .
Han satte sig ned foran Profeten og
begyndte at snakke. Efter et stykke tid kom to af hans børn også
hen til moskeen, en dreng og en pige. Drengen kom ind først og hans
fader gav ham et ømt kys, satte ham på sit skød, og fortsatte så
med at tale til Profeten .
Lidt
efter kom hans datter ind, men da hun nærmede sig sin fader,
kyssede han hende ikke og han satte hende heller ikke på skødet,
som han havde gjort det med hendes broder. I stedet gav han hende
tegn om, at hun skulle sætte sig foran ham og han fortsatte så sin
snak med Profeten
Den
velsignede Profet blev
meget bekymret over dette. ”Hvorfor behandler du ikke dine to børn
lige?” spurgte han manden. ”Hvorfor kyssede du ikke din datter,
som du kyssede din søn og lod hende sidde i dit skød også?”
Manden
blev flov, da han hørte Profeten sige
dette. Det gik op for ham, at han ikke havde handlet imod sine børn,
som han burde.
”Sønner
og døtre er begge gaver fra Allah,” mindede den velsignede Profet
ham
om. ”De er begge lige store gaver og derfor skal de altid
behandles lige.”
Ibrahim
40
Lille Anas i
tjeneste hos Profeten
Anas Bin Maliks
mor, Ûmmu Suleym, var en fattig mor. Da Anas fyldte 8 år tog hun
ham i hånden, og gik hen til profeten og sagde: ”Åh Allah`s
budbringert! Jeg har ikke kunne hjælpe Dem med noget. For at jeg
kan være til ære for Dem, vil jeg give Anas til Dem”.
Derefter gav hun Anas til profeten. Anas var et kærligt og klogt
barn. Profeten lærte Anas at være
en god dreng, og han elskede Anas meget højt. Nogle gange sendte
Profeten Anas ind i byen. Når Anas
på vej ind til byen så sine venner, begyndte han at lege med dem,
at han glemte hvad profeten havde
bedt ham om. Da profeten kunne se at
Anas ikke kom hjem, gik han ud efter Anas. Han gik hen til Anas, som
legede med sine venner. Profeten
holdte sine hænder for øjnene af Anas. Anas kunne hurtigt gætte
at det var Profeten Muhammad , fordi
profetens hænder var så dejlige bløde
og duftede vidunderligt. Anas svarede straks: "Åh, det er
Dem, Allah`s profet”, og sprang straks ud for at tage ind i
byen, som profeten i starten havde
bedt ham om.
Hazreti Anas fortæller:
"Jeg har boet hos profeten i
ti år. I de ti år har profeten
aldrig sagt, hvorfor har du gjort det?? Og de ting som jeg ikke har
gjort, har profeten aldrig
sagt, hvorfor har du ikke gjort det? Han skældte mig aldrig ud."
Sådan var vores profets Muhammad
opførsel. (kilde:Sahih imam muslim)
Et forældreløst
barns tårer!
En dag var en mand
på vej hjem efter Aid-bønnen. På gaderne kunne han se glade og
lykkelige børn lege. Men blandt de mange lykkelige børn, var der
et barn som sad i et hjørne og græd og græd. Manden gik hurtigt
hen til barnet og spurgte ham hvorfor han græd, og ikke legede med
de andre børn. Drengen, som hed Zayd, svarede: ”Alle har en far.
Deres far har købt dem pæne aid-tøj. Men jeg har ikke en far
eller en mor”, sagde Zeyd. Manden tog Zayd i hånden og tog ham
med til et marked . På markedet købte manden alt hvad Zayd ønskede
sig. Den lille Zayd som græd før, sad og grinte nu. Nu legede han
også med de andre børn, og oplevede glæden og lykken ved den særlige
dag - Aid.
Slik i
forskellige farver
Min far hældte
vand ned i en balje og vaskede sit ansigt. Derefter trak han et
stort lommetørklæde ud af lommen og tørrede sit ansigt. Han tog
sin jakke om skulderen, og ordnede sit hår. Han trådte stille ind
i stuen og sagde: - ”Nåh, så du har fået 13-tal i islam
undervisning”, spurgte han. - ”Og endda en flot bemærkning”,
sagde han. Han tog en håndfuld slik ud af lommen og gav dem til sin
søn. Dem havde han fortjent, efter flotte karakterer. Slikkene var
pakket ind i forskellig farvet slikpapir. Hvide, gule, brune, og røde
papirer. Men slikket havde samme smag uanset deres papirfarve.
Ligesom hans lærer havde fortalt engang. En dag havde hans lærer
taget hans penalhus og lagt det på sit bord. Nu skulle eleverne
forestille sig at penalhuset var Kaba`en i Mekka, der har formen som
en terning. Rundt omkring penalhuset lagde deres lærer de
forskellige farvede slik. Slikkene skulle forestille muslimerne der
lavede tavaf rundt om Kaba`en. Men som eleverne kunne se var
slikpapirerne af forskellige farver. Eleverne skulle forestille at
de hvide slikpapirer var fra Tyrkiet, de brune slikpapirer fra
Afrika, de gule var kineser og de røde slikpapirer skulle
forestille Australiere. Men i bund og grund er de alle muslimer. De
deler den fælles tro, Islam. Det er også grunden til at muslimerne
mødes ved Kabaen. De viser søster- og broderskab til omverdenen
ved at mødes ved Kabaen. Så spurgte eleven, Osama, om hudfarverne
ikke havde en betydning. Derefter samlede læreren slikkene på
bordet og rakte dem til Ali, og sagde at han skulle spise slikket. Læreren
havde smil på læben. Osama tog genert imod slikket og begyndte at
spise det. Læreren spurgte om noget af slikket var surt eller stærkt
i smagen. Det var der ikke. Så fortalte læreren: ”Så i
virkeligheden har hudfarve ingen betydning. Så længe slikkene
giver et sødt smag er det ligegyldigt med slikpapirernes farver.
Det samme gælder mennesker. Så længe vi er muslimer spiller vores
race og hudfarve ingen rolle. Vi er alle brødre og søstre i Islam”.
Den ødelagte
tallerken.
Maryam var et forældreløst
barn, både hendes mor og far var døde. Den stakkels pige, som ikke
havde nogen familie, arbejdede som tjener hos en ond kvinde. En dag
sendte den onde kvinde Maryam ind i byen for at købe smør. På vej
hjem tabte den lille tjener, Maryam, smørret og tallerknen og ødelagde
den. Da begyndte Maryam at græde. En kvinde så den grædende
Maryam, hun gik straks hen til hende og spurgte hvorfor hun græd.
Maryam svarede: ”Jeg arbejder som tjener hos en ond kvinde. Hun
har et hård hjerte og er meget ond. Hun sendte mig ind til byen for
at købe smør, men jeg kom til at tabe tallerknen så den gik i
stykker. Og hvis jeg tager hjem nu, vil de slå mig, det er derfor
jeg græder” Efter at kvinden havde hørt om den onde
kvinde og smør-tallerknen, købte hun en ny tallerken. Hun gav
tallerknen til Maryam, og sagde at hun ikke skulle græde. Men
Maryam græd stadig. Kvinden spurgte hvorfor hun græd denne gang.
Maryam svarede: ”Åh søster, nu vil den onde kvinde slå mig,
fordi jeg er kommet sent hjem”. Kvinden tog Maryam i hånden,
og tog med Maryam hjem til den onde kvinde. Kvinden havde fortalt
den onde kvinde, hvad der var sket med smørtallerknen. Kvinden som
havde hørt om smørtallerknen og den fremmede kvinde der var kommet
til hendes dør og hendes gode gerning, ændrede den onde kvinde fra
at være ond til en sød kvinde. Den onde kvinde var blevet muslim,
fordi hun havde været dybt rørt over den gode kvindes hjælpsomhed,
overfor Maryam.
Hassan &
Ahsan
Ahmad og Aysha
havde to tvillingebørn ved navn; Hassan og Ahsan. Når Ahsan kom
hjem fra skole lavede han hurtig sine lektier. Om aftenen gjorde han
sin taske klar til næste dag. Han pakkede sine skoleting ned, som
han havde brug for i de timer han havde næste dag. De dage han
havde gymnastik sørgede han også for at pakke sin gymnastikstøj
ned. Men Ahsan var en modsætning til Hassan. Fordi det meste af
Hassans fritid fandt sted foran fjernsynet, og når han blev træt,
sad han og spillede computerspil. Hassans situation bekymrede hans
mor meget. Moren kunne ikke ændre sin søn med hendes gode råd. En
dag sagde hun til Hassan: ” Hvis du fortsætter på denne måde
og ikke foretager dig noget udover at spilde din tid, vil du dumpe i
klassen. Du vil dumpe imens din bror, Ahsan, vil komme videre”.
Det passede hvad moren havde sagt til Hassan. I slutningen af skoleåret
kom Ahsan hjem med et flot karakter resultat. Hvorimod Hassan havde
fået så dårlige karakterer, at han flovede sig over at vise dem
til nogen. Nu spørger jeg jer: Grunden til at Hassan dumpede, var
det fordi hans mor havde sagt at han ville dumpe? Eller skyldes
Hassans dumpning hans skæbne? Ond skæbne sker ikke, hvis Skaberen
ikke har skrevet det.
Her er nogle råd
til jer børn!
• Begynd aldrig
med at spise eller drikke uden at have sagt: Bismilla hirrahman
hirrahim.
• Husk at sige
Alhamdulillah efter mad og drikke.
• Husk at være
i et godt humør.
• Pil aldrig næse.
• Når du hoster
eller nyser, så husk at vende dig om, samtidig med at holde for
munden med din venstre hånds bagside.
• Pil ikke dine
tænder for madrester blandt andre mennesker.
• Grin ikke af
unødvendige ting.
• Gør dig ikke
selv til grin foran andre mennesker, for at få dem til at grine.
• Tal lidt og i
stedet, lyt meget.
• Lyt til din
far, mor, imamer og lærere.
• Spis dine måltider
til tide.
• Sov til tide
og stå op til tide.
• Husk at vaske
hænder før- og efter maden.
• Lad være med
at fylde din mave for meget med mad.
• Husk at være
ren i neglene og i håret.
• Spis ikke
andres ting uden at have fået lov.
• Lad være med
at kigge på hinandens private steder på kroppen om I kun er piger
eller drenge.
• Lad være med
at lyve.
• Vær en god
lytter overfor dine kammerater, når de taler.
• Ting som du
har lovet at passe for din ven/veninde, husk at passe godt på dem.
• Lad være med
at skændes eller slås.
• Lad være med
at forstyrre dine naboer eller andre mennesker rundt omkring dig.
• Lad være med
at tale for højt, sådan så det forstyrrer folk omkring dig.
• Lad være med
at bruge tingene på din skole, uden at have spurgt om lov. .
• De ting du har
lånt, husk at aflevere dem til tide og sige: tak for lån.
• Huske at holde
det du lover.
• Mød til tiden
i skole. Gå ind i klassen før det ringer, og inden din lærer
kommer ind.
|