Faste (siaam)
Sura
2 v 184-188:
O I som tror, det er jer foreskrevet
at faste - ligesom det var foreskrevet dem før jer, for I kan
blive retfærdige - Et bestemt antal dage. Men den, som er
syg eller på rejse,
skal opveje antallet af dage senere. For dem, der vanskeligt
kan udholde at faste er erstatningen bespisning af en fattig.
Men det er en god gerning frivilligt at faste og det er det
bedste for jer, om I blot vidste det.
Måneden
Ramadan er den, i hvilken AI-Quran blev åbenbaret, en
retledning for menneskeheden med klare beviser på sondringen
mellem sandt og falsk. Derfor skal man faste i denne måned,
men den, som er syg eller på
rejse skal faste et lignende antal dage. Allah elsker
at gøre det let for jer, ikke at gøre det besværligt og
fuldend antallet af faste dage og lovpris Allah, fordi Han har
retledt jer og vær taknemmelige.
Og
nar Mine tjenere spørger dig om Mig, sig: Jeg er nær. Jeg
svarer den bedenes bøn, når han påkalder mig. Hør derfor på
Mig og tro på Mig
for at I må vandre på den rette vej.
Det
er tilladt at have kønslig samkvem med jeres hustruer om
natten i fasten.
De er en klædning for jer, og I er en klædning for dem.
Allah ved at 1 var uærlige imod jer selv, derfor har Han
vendt Sig til jer i Made og skænket jer denne lettelse. Gå
derfor ind til dem og søg hvad Allah har bestemt for jer og
spis og drik, indtil morgenrodens hvide tråd kan skelnes fra
den sorte tråd, fuldend
så fasten til
solnedgang. Men gå ikke
ind til jeres hustruer; nar I tilbringer de sidste dage i
Moskeerne, det er Allahs grænser, gå
derfor ikke nær til dem. Det er Allahs tydelige tegn
for mennesker, så de
kan vogte sig for synd.
Fasten
i Ramadan er den eneste obligatoriske faste for muslimer. Syge
og gamle er fritaget. Menstruerende, gravide og ammende
kvinder samt børn under pubertets alderen er også fritaget.
syge mennesker og menstruerende kvinder skal senere faste et
lignende antal dage.
Der
fastes fra daggry til solnedgang. I denne tid må
personen ikke spise, drikke, ryge eller have seksuel
samkvem med sin ægtefælle.
Der
er ingen grund til at drøfte, om det er sundt eller godt at
faste. Allah den Alvidende siger i den Hellige Quran: At faste
er bedst for jer om I blot vidste det, så
er det klar gjort. Han, som har skabt os ved bedst.
1.
Der er kun to dage, som er absolut haram at faste på:
Aid'ul-Fitr og Aid'ul-Adha. De to store islamiske
fester, efter Ramadan og efter Pilgrims-rejsen.
2.
Hvis en person faster på
en fredag, undtagen i Ramadan, skal han også faste den
forgående dag, eller den efterfølgende dag, det er ikke
tilladt kun at faste på en
enkel fredag.
3.
Andre dag hvor det er Sunnah at faste. Hver mandag og torsdag.
Den 13-14-og 15 i liver måned. Det er godt at faste meget i
Sha'ban, måneden for Ramadan. Aisha (rah) har fortalt, at
profeten (saws) aldrig fastede en hel måned i træk undtagen
i Ramadan måneden. Ud over det fastede han mest i Sha'ban.
Faster' en person 6 dage i Sjawwal, måneden efter Ramadan, får
han en belønning som om han havde fastet et helt år. Nogle
personer fra Sahaba
ville faste hver dag, men profeten Muhammed (saws) kunne ikke
anbefale det, i stedet kan en person som gerne vil faste
rigtig meget, faste som profeten David (as), han fastede hver
anden dag. Desuden er det heller ikke godt at faste en eller
to dage før Ramadans start.
Skylder
man Allah nogle obligatoriske faste-dage skal de fastes før
man kan faste Sunnah.
4.
Ramadan måneden er 29 eller 30 dage, afhængig af hvornår
man kan se nymånen. Hvis der er overskyet, må fasten ikke
vare mere end 30 dage.
Nogle
tilfælde hvor fasten ikke bliver ugyldig.
5.
Hvis man forglemmer sig og kommer til at spise eller drikke
noget.
Abu
Huraira berettede: Profeten Muhammed (saws) sagde: "Hvis
en person spiser eller drikker af glemsomhed, skal han fuldføre
sin faste. Det han har spist eller drukket er givet ham af
Allah. "
6.
Hvis man af glemsomhed har seksuel samkvem under fasten,
bliver den heller ikke ugyldig. Man kan holder om og kysser
sin ægtefælle, uden seksuel begær.
Hvis
noget ved et uheld, som fx en flue eller et andet insekt
flyver ind i munden og man kommer til at synke det, bliver
fasten heller ikke ugyldig:
Fasten
bliver heller ikke brudt, hvis en person kaster op. Heller
ikke hvis man indtager medicin via indsprøjtning.
.
7.
Det er tilladt at tage bad og børste sine tænder, men man må
naturligvis undgå at synke noget vand.
Amir
bin Rabia berettede: "Jeg så profeten (saws) rense sine
tænder med en Siwak medens han
fastede, så mange gange at jeg ikke kunne tælle det.
"
8.
Det er tilladt at skylle sin mund; på samme måde som når
man laver wudu.
Nogle
tilfælde hvor fasten bliver ugyldig.
9.
Hvis man med vilje spiser, drikker eller synker noget. Hvis
man pludselig bliver syg og må indtage medicin.
Hvis
man uden gyldig grund eller med vilje bryder sin faste,
opvejer det ikke synden, om man fastede et helt år.
10.
Hvis man med vilje har seksuel samkvem med sin ægtefælle,
kan man betale en slags bod_ Man kan frigive en slave, faste i
to måneder eller føde 60 fattige.
Et
Hadith fra Sahih Al-Bukhari.
Abu
Huraira berettede: "Medens vi sad hos profeten (saws),
kom en mand løbende og sagde: "O .Allahs apostel, jeg
er ruineret. " Allahs apostel spurgte: "Hvad er der
galt med dig? " Han svarede: "Jeg har haft seksuel
samkvem med min kone, medens jeg fastede. " Allahs
apostel spurgte: "Har du råd til at frigive en
slave?" Hans svar var negativ. Allahs apostel spurgte:
"Kan du faste to måneder i træk?" Hans svar var
igen negativ. Profeten (saws) spurgte: "Har du råd til
at føde 60 fattige personer?" Svaret var igen negativ.
Profeten (saws) tav stille og medens vi sad i denne tilstand,
blev en stor kurv fyldt med dadler brugt som gave til
profeten. Han spurgte: "Hvor er spørgeren? " Manden
svarede: "Jeg er her. " Profeten (saws) sagde til
ham: "Tag denne kurv og giv den i almisse. " Manden
sagde: "Skal jeg give den til en, som er mere fattig end
jeg selv? Ved Allah; Der er ingen familie mellem Medinas to
bjergkæder, der er mere fattig end jeg. " Profeten
(saws) brød ud i et stort smil og sagde: "Giv den som føde
til din familie. "
Belønning
og glæde ved fasten.
11.
Der er en port i Paradiset, som hedder Ar-Raiyan: De personer,
der overholder fasten vil på Dommens dag blive kaldt op og de
vil gå ind i Paradiset af denne port og ingen andre vil gå
gennem den.
12.
Profeten (saws) har sagt: Når Ramadan begynder er Himlens
port åben. Helvedes port er lukket og Satan er lagt i lænker.
13.
Allah har sagt: Lugten, der kommer fra en fastendes mund, er
bedre for Mig end duften af Musk. Han afstår for mad, drikke
og lidenskab for Min skyld. Fasten er kun for Mig, så Jeg vil
belønne den fastende og belønningen for denne gode handling
vil blive ganget med
ti.
14:
Den
der beder
med et fromt
og oprigtigt
hjerte om natten i Ramadan, han vil blive bønhørt af Allah
den Barmhjertige og hans forudgående synder vil blive
tilgivet. Den, der faster en dag for Allahs skyld, vil Allah
holde væk fra
Helvedsilden.
Afstanden vil være lig med en rejse, som vare 70 år.
15.
Hvis en person dør og han skylder Allah at
faste
nogle obligatoriske dage, kan en anden
person
faste på
hans
vegne.
God
moral under fasten Al Adaib.
16.
Profeten Muhammed (saws) var det bedste eksempel for
menneskeheden også angående opførsel
under,
faste.'. Han var normal
meget gavmild,:
men i Ramadan var han
særlig gavmild. Englen
Gabriel (as) besøgte hver
nat profeten
og han reciterede den Hellige
Quran for Gabriel.
Når profeten (saws) mødte Gabriel, var
han mere gavmild
end den
hurtigste vind;
som medbringer regn og
frugtbarhed.
17.
Man skal
afholde sig fra dårlig
og ondskabsfuld
tale.
Ligeledes
fra dårlige
og
onde handlinger,
misundelse og sladder.
Man skal tale roligt
og afdæmpet, ikke ophidsende
og fornærmende;
ellers accepterer Allah ikke fasten.
Derfor også god moral at respekterede fastende selv om
man ikke selv
faster. Det kan gøres på
flere måder fx ikke
spise, drikke og ryge
foran personer, som
faster Måske vil
Allah Al-Karim, belønne
en for at
tage hensyn til en fastende.
18.
Den person; som forbereder et måltid mad til en fastende, vil
få
samme belønning som den fastende, uden
at
den fastende mister sin
belønning.
19.
I Ramadan måneden skal muslimer tænke særligt meget på det
åndelige. Derfor er det ikke Sunnah at spise for meget. Mad
holder ens tanker væk fra
det
åndelige. Man skal bede meget, læse og høre Quran. Den Hellige
Quran
er
inddelt i 30 afsnit, man
skal læse mindst et afsnit om dagen i Ramadan, så
har man
i løbet af denne
måned læst hele Al-Quran. Det er godt at
sætte sig
nogle mål
fx at lære en ny Surah udenad eller gå
dybden med andre
religiøse emner.
20.
Det er Sunnah, og en velsignelse i at spise Suhur, (morgenmåltid).
Profeten (saws) har sagt: Tidsrummet fra man
slutter Suhur og til
adhan for Fadjr, er lig med den tid det tager, at recitere
halvtreds ayaer fra den Heliige Quran. Nar man begynder fasten
kan man sige en lille dua, som betyder: Jeg faster på grund
af min tro og kun for Allahs skyld.
NA
‘VEITO AS'SAIMU IMANIN
WA IH'STISA 'BAN LE'WÅTSH ALLAH.
21.
Det er også Sunnah
at bryde fasten så
hurtigt som muligt efter adhan for Al-Magreb. Man kan bryde
sin faste med det mad og drikke
man har til
sin rådighed. Det er godt at drikke og måske
spise en lille smule, derefter kan man lave salah Al-Magreb
inden et større måltid
indtages. Profeten
brød mange gange sin faste med vand eller mælk,
dertil spiste han nogle dadler tre, fem eller syv, altid
et ulige
antal. Når man
bryder sin faste
kan man sige denne
lille dua, som betyder: O Allah for Din skyld har jeg fastet
og jeg bryder den med
hvad Du har givet mig
af godt:
ALLAH-HOMMA
LAKA ZUMT WA ALA RES'KHRIIKA AF TART.
Tarawih
Bønnen
22. Tarawih-bønnen bedes i Ramadan efter Al-Isha.
Profeten bad nogle gange i Moskeen og nogle gange hjemme i sit
hus. Han bad otte rakat og sluttede af med tre rakat Witr. De
otte, rakat kan bedes fire og fire eller to og to.
Abu
Salama bin Abdur Rahman berettede at han spurgte Aisha (rah)
"Hvordan var profetens (saws) salah i Ramadan? " Hun
svarede: "Han bad ikke mere end elleve rakat i Ramadan
eller i nogen anden måned. Han plejede at bede fire rakat
uens i længde og skønhed,
derefter igen fire rakat - uens i længde og skønhed, han
afsluttede med at bede tre rakat Witr." Hun tilføjede:
Jeg spurgte O Allahs apostel! Sover du inden du beder Witr?
Han svarede: O Aisha: "Mine øjne sover, men mit hjerte
sover ikke.
23.
Abu Huraira har sagt fra
profeten
(saws). Den der faster i Ramadan fra et oprigtigt, troende
hjerte og håber på en ,belønning fra Allah, vil
få
sine forudgående synder tilgivet. Den
oprigtig troende,
der står i bøn
på den Hellige
Nat
Al-Qadr,
og
håber
på en
belønning, fra
Allah, vil
få
alle
sine
forudgående
synder tilgivet. . . .
24.
Den Hellige .Nat,
Al-Qadr er den hvor Allah
sendte Al-Quran ned til englen
Gabriel
(as). Den falder i en af de sidste ti, eller
syv
dage
af
Ramadan og den skal
søges
i en
af
de ulige
nætter,
altså
den
21-23-25-27 e.ller,29.
Profeten fik meddelelse om
datoen for
den Hellige
Nat,
men
på vej
ud
for at fortælle folket, om
den,
mødte
han,
to mænd.
De
to mænd havde et. skænderi
i gang.
Profeten
forsøgte at mæle
og
bringe de stridende til
fornuft og
under
forsøget
glemte
han
datoen.
Sura
97 AI-Qadr: I Allahs den Nådige, og Barmhjertiges navn.
Sandelig Vi.
har åbenbaret Quranen i den Hellige Nat AI-Qadr. Og hvad skal
lære.dig,
hvad den Hellige Nat er? Den Hellige Nat er bedre end tusinde
måneder. I den nedstiger englene og ånden på deres
Herres befaling med bestemmelser i alle sager. Fred hersker
til morgengryets komme.
25.
Det er Sunnah at tilbringe de sidste ti dage af Ramadan i
Moskeerne. Det hedder I'tikaf. Man forlader ikke Moskeen, uden
det er meget nødvendigt. Profeten (saws) praktiserede denne
skik til hans død og efter hans død, blev skikken opretholdt
af hans hustruer: Kvinder kan også praktiserer denne
tradition, men skal have tilladelse fra
deres
ægtemænd.
Aisha
(rah) berettede: "Når de sidste ti dage af
Ramadan begyndte, anstrengte profeten sig særlig meget
omkring det religiøse, han plejede at stå
i bøn hele natten og
han holdt sin familie vågen for bøn. "
Aid'ul-Fitr
Aid'ul-Fitr
bønnen består af to rakat og er obligatorisk. Den bedes om
morgenen, lige efter morgenbønnen og helst ude i det fri.
Alle muslimer, mænd, kvinder, gamle og børn må ud og være
med. Hvis det af en eller anden grund er helt umuligt for en
muslim, at bede i en forsamling, kan denne bøn også bedes i
hjemmet.
Inden
Ramadan er forbi eller inden Aid'ul-Fitr bønnen, skal alle
muslimer over pubertets alderen have betalt Zakat Al-Fitr. Det
er for tiden udregnet til 50 kr. pr. person.
Kilder:
Den Hellige Koran og Ahadith fra Sahih Al-Bukhari.
|