Pilgrimsrejse (hajj)
LABAJK ALLAHUMMA LABAJK
LABAJK LAA SJARIIKA LAKA LABAJK
INNAL HAMDA
WAL NIÂMATA
LAKA WALMULK
LAA SJAARIIKA LAK
Her er jeg, oh Allah, her er jeg
Her er jeg, De har ingen partner, her er jeg
Sandelig al lovprisning, al yndest, og (hele) herredømmet tilhører
Dem
De har ingen partner
"Sandelig
det første hus, der blev bygget for mennesker, er det i Bakka (en
dal i Makka), som en velsignelse og retledning for alverden. Det er
et tydeligt tegn. Ibrahims plads. Den der betræder pladsen vil være
i sikkerhed. Allah har pålagt menneskene valfart til huset, de som
er i stand til at rejse dertil. Men hvis nogen benægter sin skæbne,
er Allah uafhængig af alt det skabte." Al-Imran: 96-97
Pilgrimsrejsen,
den femte søjle i Islam, er obligatorisk for alle muslimer en gang
i deres liv. Denne pligt skal fuldføres i måneden dhûl-Hijja,
hajj består af besøg i Allahs (swt) hus, Kabaen, på det hellige
sted i Makka, i Saudi Arabien og udførelsen af ritualerne for
pilgrimsrejsen. Den Hellige Koran siger i sura Al-Imran vers 98:
"...Og for Allah er valfart til huset (Kabaen) pålagt
menneskene -de af dem, der formår at drage dertil".
På
pilgrimsrejsen samles alle mennesker fra alle verdenshjørner på et
sted på samme tid for at udføre ritualerne for pilgrimsrejsen,
påkalde Allah (swt) og bede Ham om tilgivelse for deres synder.
Samtidig er det en tid hvor samhørighed, hengivenhed og enighed
blomstrer, fordi forskelle i rigdom, nationalitet, farve og sprog
smelter bort.
At
udføre pilgrimsrejsen betyder, at gennemføre Allahs (swt) befaling
imens man søger efter belønning. Profeten Muhammad
har sagt: "For en pilgrimsrejse, der er accepteret af Allah (swt)
er der ingen anden belønning end Jannah (Parradis)".
Allah
(swt) har gjort pilgrimsrejsen obligatorisk for den der:
-
er
muslim
-
har
nået puberteten. Hajj er ikke obligatorisk for børn, hvis de
tager på pilgrimsrejse er den gyldig, hvis de er gamle nok til at
forstå hvad de gør. Men den gælder ikke for den obligatoriske
hajj.
-
har
råd til rejsen.
-
har
penge nok til at forsørge sin familie imens han er på rejsen.
-
er
rask. Hajj er ikke obligatorisk for de, der er lamme eller syge
(hvis rejsen gør sygdommen værre).
-
hvis
kvinde, har en mand eller en af hendes familiemedlemmer hun ikke
kan blive gift med (mahrîm) som hendes far, bror eller onkel til
at rejse med hende.
|
Ihram (en tilstand
man er i hvor ting, der normalt er lovlige på andre tidspunkter, er
ulovlige) for pilgrimsrejsen har to aspekter: tid og sted. Det vil
sige at en pilgrim skal gå ind i ihram på det rigtige tidspunkt og
på det rette sted.
- Det rigtige tidspunkt er i løbet af hajj
måneden (Shawwâl, Dhûl-Qa'da og de første ti dage af
Dhûl-Hijja).
- Stedet for ihram er forskellig fra
hvilken retning pilgrimmen kommer fra. Den følgende tabel
opsummerer informationen omkring stederne, hvor man kan gå ind
i ihram.
|
Indbyggere i ihram
stederne |
Indbyggere af det
Hellige område eller i Makka. |
Dhûl-Hulayfa |
Al-Juhfa |
Qarn al Manâzil |
Dhât 'Irq |
Yalamlam |
Menneskene,
der bor i en af ihram stederne (de fem kolonner yderst til højre i
denne tabel) eller i omegnen går ind i ihram i deres hjem |
Indbyggere
i det Hellige område (Haram) eller byen Makka, inkluderet rejsende,
der bare opholder sig der, går ind i ihram hvor de startede. |
Dette sted
450 km. fra Makka, er Ihram stedet for mennesker der bor i Medinah
og de, der rejser gennem Madina for at komme til Makka |
Dette
sted ligger 187 km. fra Makka og ligger mellem Makka og Madina. Det
er ihram stedet for de personer, der kommer fra Syria, Palæstina,
Egypten og Nord Afrika |
Et bjerg,
nær Arafat. Dette er ihram stedet for personer, der kommer fra Najd
(en region i Saudi Arabien) Det er det ihram sted, der ligger
tættest på Makka |
Dette sted
94 km. fra Makka, er ihram stedet for personer, der kommer fra Irak
og andre, der bor øst for Arabien. |
Det er en
del af Tihâma bjergene syd for Makka. Det er ihram stedet for
personer, der kommer fra Jemen, Tihâma og Indien. |
Første
skridt på pilgrimsrejsen
Før
muslimerne begynder ritualerne for pilgrimsrejsen skal de, på det
sted der er beregnet for ihram, klippe deres hår, klippe deres negle
og fjerne det kropshår, der er normalt for muslimer at fjerne, for at
være rene. Derefter tager man et bad (ghusl) og tager sit ihram tøj
på. (for mænd også parfume). Efter det beder man to rakat sunnah
for ihram. Efter bønnen siger man sin intension for hajj for sig
selv, fra sit hjerte, gemmer den der og siger højt: "Allahumma
inni urîdu al-hajja fa-yassirhu lî, wa-taqabbalhu minnî". (Åh
Allah! Jeg ønsker at udføre pilgrimsrejsen, så gør det nemt for
mig og accepter den fra mig). Hvis pilgrimmens intentioner er at ihram
er for umrah (den mindre pilgrimsrejse) før hajj, skal han tænke, at
det er hans intention. Hvis det er meningen, at det både er for Umrah
og Hajj, skal han tænke det. Hvis en person tager på pilgrimsrejse
og tager flyet direkte til Makka, skal han udføre ihram før han går
ombord på flyet.
Derefter
siger man den velkendte "Labbayk".
LABAJK ALLAHUMMA LABAJK
LABAJK LAA SJARIIKA LAKA LABAJK
INNAL HAMDA
WAL NIÂMATA
LAKA WALMULK
LAA SJAARIIKA LAK
(Her er jeg, oh Allah, her er jeg
Her er jeg, De har ingen partner, her er jeg
Sandelig al lovprisning, al yndest, og (hele) herredømmet tilhører
Dem
De har ingen partner)
-
Efter
pilgrimmen ankommer til Makka, går han til den Hellige moske og
går rundt om Kabaen 7 gange. Hver omgang begynder i det hjørne
af Kabaen, hvor den sorte sten er og går rundt mod uret. Det
betyder, at Kabaen er på ens venstre side, når man går rundt om
den. Imens man går rundt om Kabaen, påkalder man Allah (swt) og
husker Ham så meget som muligt, mens man siger: "Allahumma
eij'alhu hajjan mabrûran, wa sa'yan mashkûran, wa dhamban
maghfûran". (Åh Allah, accepter denne hajj og gør den
en belønnet anstrengelse og tilgiv mig mine synder). Denne omgang
omkring Kabaen, bliver kaldt ankomst cirkulationen (tawâf
al-qudûm). Ved omgangen om Kabaen er det påkrævet, som ved
bøn, at man er ren og har den rette intention.
-
Efter
udførelsen af ankomst cirkulationen, beder pilgrimmen to rakat
ved Abraham (fred være med ham) pladsen.
-
Som
det næste går pilgrimmen til den sti, der forbinder Safâ og
Marwah (der i denne tid, er blevet bygget ind i en bygning i den
Hellige moske) og går imellem dem 7 gange. Man starter med at gå
ved Safâ, hvor pilgrimmen vender hovedet mod Kabaen, hvor
pilgrimmen påkalder Allah (swt), lovpriser Ham og bevidner
Hans Enhed. Den første tur ender ved Marwa, hvor pilgrimmen
vender sig mod Safâ og begynder den anden tur. Dette bliver man
ved med indtil man har gået 7 turer, den sidste ender ved Marwa.
|
-
Når
man er færdig med at gå mellem Safa og Marwa, skal de der
havde intention om at udføre Umrah alene, barbere deres
hoved eller klippe noget af deres hår. På dette tidspunkt
kan man gå ud af ihram, hvilket vil sige, at de ting der
var forbudt under ihram nu er tilladte. Man kan klippe sine
negle, og mændene kan bære tøj, der er syet, dække deres
hoveder og bruge parfume osv.
-
imidlertid,
de, der er iført ihram for hajj eller hajj udover umrah,
skal ikke barbere deres hoveder eller klippe hår af efter
de har gået mellem Safa og Marwa. Istedet skal de blive i
ihram indtil de har udført alle ritualerne for
pilgrimsrejsen, der fortsætter i flere dage endnu.
|
-
På
8.dagen af Dhûl-Hijja, der er kendt som dagen for overvejelse,
skal de der er gået ud af ihram, nu gå ind i ihram igen som
pilgrim, fra det sted, de befinder sig på. Han eller hun går så
videre til Mina for at overnatte der. I Mina beder pilgrimmen duhr,
asr, maghrib, isha og fejr. Denne fejr bøn er kendt for fejr på
Arafatdagen.
Efter
solopgang den 9. dag i Dhul-Hijja, forlader pilgrimmen Mina og går
mod Arafat. Arafat er en bred, forhøjet slette omkring 22 km. øst
for Makka. Der samles pilgrimmene mellem duhr og asr bønnene. De
står på Arafat indtil solnedgang, hvor de påkalder Allah, husker og
lovpriser Ham. På Arafat dagen favoriserer Allah (swt) de af Sine
tjenere, der stræber efter Hans ønsker og Han lader Sine Engle vidne
på at Han tilgiver den, der oprigtigt står på Arafat.
-
Efter
solnedgang, den 9. dag i Dhul-Hijja går pilgrimmene til Muzdalifa,
hvor de beder maghrib og isha sammen og tilbringer natten før
aid. Efter de har bedt fejr den næste morgen, påkalder de Allah
og fortsætter med at sige labbayk Allahumma labbayk. Det er
godt, hvis de samler småsten fra Muzdalifa, som de senere skal
bruge på Pilgrimsrejsen.
|
-
Pilgrimmene
går fra Muzdalifa til Mina før solen står op, for at
udføre resten af ritualerne for hajj, som f.eks. slagte et
dyr og stene Jamrat al-Aqaba. Denne dag, den 10. Dhul-Hijja,
har flere ritualer end nogen anden dag på hajj. Det er
samtidig den første dag i aid al- Adha. På denne dag
intensiverer pilgrimmene deres dikr (at huske Allah (swt))
og lovpriser Ham endnu mere end ellers.
|
-
Jamarât
(småsten eller bunker af småsten) er et sted i Mina, hvor
pilgrimmene smider småsten på tre søjler. Det første sted
steningen foregår, er omkring 1,5 km. mod Makka, det andet
sted, er 157 m. tættere på Makka og det sidste Jamrat
al-Aqaba,det tætteste sted på Makka, er 117 m. i retning af
Makka.
-
Efter
solopgang på denne dag, smider pilgrimmene de syv småsten, de
samlede på Muzdalifa på Jamrat al-Aqaba (søjlerne) mens de
lovpriser Allah (swt). Historien bag dette ritual, er at huske
menneskets kamp mod Satan, der vil have os til at være ulydige
mod Allah (swt).
|
-
Efter
den første frigørelse fra ihram, bærer pilgrimmene
deres normale tøj og går mod Makka for at gå rundt om
Kabaen (den fortsatte tawaf). De udfører de samme
ritualer som ved ankomsts tawaf. De skal derefter gå
mellem Safa og Marwah, hvis de endnu ikke har gjort det.
|
-
Efter
den fortsatte tawaf tager pilgrimmene tilbage til Mina for at
blive i dagene d.11., 12. og 13. Dhûl-Hijja. Hver dag stener
de søjlerne med syv småsten for hver søjle. Det er ikke
lovligt at blive i Mina udover de tre dage. Efter denne
stening, har pilgrimmene udført deres hajj.
Når
pilgrimmen vil forlade Makka, skal han gå en farvel tawaf omkring
Kabaen og derefter bede to rakat. Man skal også drikke af zamzam
kilden og, hvis det ikke er for svært, røre ved den sorte sten
på Kabaen, mens man beder Allah om Hans accept, Hans tilgivelse
og om at være i stand til at komme igen.
Umrah
(den mindre pilgrimsrejse)
Umrah
eller den mindre pilgrimsrejse, er bekræftet som Profetens
sunnah en gang i en persons liv.
Umrah
har ikke, som hajj en bestemt tid for dens udførelse, i stedet
kan den udføres hele året igennem. Den der vil gå i ihram, kan
gøre det på en af de føromtalte steder. Når en person, der vil
udføre umrah, kommer til Makka, laver han tawaf (går rundt om
Kabaen syv gange), går mellem Safa og Marwa syv gange. Derefter
barberer han hovedet eller klipper håret. Dette er alt hvad der
kræves af en umrah.
Skuespil
I Aid
kan man lave et skuespil for børnene og med børnene for at de får
en større forståelse for hvad hajj er. Vi har lavet en tekst man
kan bruge enten fuldstændigt eller at arbejde udfra, men det er
vigtigt at huske på ikke at lave skuespil eller film hvor man viser
profeterne.
Skuespillet
har en eller flere oplæsere, de læser teksten op imens børnene
viser hvad man laver på hajj.
Al-Hajj -
Pilgrimsfærden
Al-Hajj er en rejse til den hellige
moske i Makka, masjid al-Haraam. Det er en rejse der skal gøre
en muslim fri for dens synder og blive en bedre muslim. Inde i
masdjid al-Haram ligger Kabaen, hvori den sorte sten er. Den
sorte sten var oprindeligt en hvid sten, der var i Paradiset, men på
grund af menneskenes synder, er den blevet sort. Profeten Mohammed
bestemte hvor den skulle placeres, og han gjorde det på en retfærdig
måde, der tilfredstillede alle stammefolkene.
Kabaen ligger lige under det sted i himlen
hvor englene drager på Hajj.
Det første en muslim skal gøre, når han
skal begynde hans Hajj er at iføre sig Ihraam. Ihraam
er en tilstand man skal gå ned i, for at man kan blive ren i sine
tanker og sit hjerte. Før man tager Ihraam på, skal man
tage et bad og en mand skal så iføre sig hvide klæder. Imens man
er Ihraam må man ikke gå i bad eller rede sit hår. Man må
heller ikke diskutere eller skændes med nogen. Når man har gjort dét,
er man parat til at udføre Hajj.
(her begynder børnene at
"tage bad" og iføre sig de hvide klæder)
Det første man kan gøre, når man ser
Kabaen, er at lave Tawwaf, at gå 7 gange rundt om Kabaen. Profeten
Mohammed gjorde
det på denne måde.
(Børnene går rundt om
kabaen imens de synger Labajk Allahumma Labajk)
Man tager så hen til dalen Mina, hvor man
beder og bliver der indtil næste dag. Mina er også det sted, hvor
de fleste sover hver nat. Næste dag tager man så til
Arafat-sletterne, hvor man også beder og laver meget duâ.
Arafatbjerget var det sted, hvor den sidste aya blev nedsendt, hvori
Allah, den Almægtige sagde, at Han nu havde fuldendt Islam for os.
Det er på den dag i hele året, hvor Allah tilgiver mest. Derfor
laver man duâ og beder om tilgivelse hele dagen.
(Børnene bevæger sig til
Mina, Arafat og laver dua.)
Så går man stille og roligt hen til Muztalifah,
hvor man laver dhikr og samler sten til de næste dages stenkast på
satansøjlerne.
(Børnene går til
Muztalifah, hvor de samler sten)
Efter morgenbønnen næste dag går man til
dalen Mina, hvor man beder Âid-bønnen og så skal man kaste sten på
satansøjlerne. Denne stenkast er et symbol på den begivenhed, der
fandt sted, hvor Profeten Ibrahim (âlajhi salam) drømte at han
skulle ofre hans søn Ismail for Allahs skyld. Ibrahim drømte det 3
gange og han ville adlyde Allah, så han tog hans familie med ud i
ørknen og op på et bjerg, hvor han ville ofre ham. Sjaitan kom da
forklædt som en mand til Ibrahim 3 gange på vejen derhen. Men hver
gang kastede Ibrahim (alajhi salam) 7 sten på ham. De 3 steder hvor
sjaitan kom til Ibrahim (alajhi salam), er de tre steder, hvor
satansøjlerne står. Sjaitan prøvede også at gå til Ibrahims
kone Hadjar og til Ismail, men de spyttede på ham, ikke engang
lille Ismail kunne han vildlede.
Over 3 eller 4 dage kaster man hver dag 7
sten på hver søjle. Hver gang man kaster en sten laver man TAKBIR.
(Takbir siges højt,
hvorefter børnene svarer Allahuakbar og begynder at kaste stenene på
søjlerne)
Den første dag, hvor man kaster med sten
skal man også slagte et dyr, som et symbol på at Allah, den Højeste
sendte Gabriel ned med et lam, som Ibrahim skulle ofre i stedet for
Ismail. Allah ville kun teste Ibrahims tro, som han bestod. Derfor
kalder vi denne âid for offerfesten.
(Børnene slagter et lam,
spiser og deler ud af kødet)
En mand skal så barbere hans hoved og en
kvinde skal klippe en hårlok af på samme måde som det blev gjort
i Profeten Mohammeds tid, for at symbolisere at de nu starter på et nyt og rent liv.
Derefter går man ud af sin Ihraam og tager et bad.
(børnene stiller sig op i
to lange rækker, pigerne i den ene og drengene i den anden. Der
bliver hhv. klippet og barberet til alle er færdige)
Så tager man til Kabaen, hvor man laver
Tawwaaf, går 7 gange rundt om Kabaen, imens man siger LABAJK
ALLAHUMMA LABAJK.
Man laver også Sai, hvor man løber 7 gange
imellem bjergene As-Safa og Al-Marwah. Der ligger en historie bag
dette. Profeten Ibrahim (âlajhi salam) havde to koner, der boede i
samme hus. Den ene kone blev jaloux og for at der ikke skulle komme
intriger ud af det, sagde Allah at Ibrahim skulle tage hans anden
kone og søn med ud i ørknen. Da han gik derfra lavede han duâ til
Allah om at Han skulle beskytte dem.
Da Hadjar og Ismail havde spist og drukket
alt hvad de havde med hjemmefra, begyndte Hadjar at blive bange, for
Ismail var både tørstig og sulten. Hadjar ville lede efter vand,
men da de jo var i en ørken, havde hun ingen steder at gå hen,
hvor hun kunne finde noget. I fortvivlelse løber op på toppen af
bjerget as-Safa for at kigge ud over det. Da hun ikke kan finde
noget, løber op på toppen af bjerget al-Marwah for at kigge ud
over det. Dette gør hun 7 gange. Til sidst blev hun så træt at
hun gik tilbage til Ismail. Hun var helt sikker på at han var død
af tørst, men da hun kom hen til ham, ser hun til hendes store
overraskelse at han er glad. Hun så at i sandet lige ved hans fod
sprudlede det med vand og han sad og plaskede i det. Hadjar takkede
Allah meget og hun kaldte denne kilde for Zam-Zam. Vandet derfra er
det reneste der findes på jorden og denne kilde vil aldrig udtørre.
(Børnene begiver sig over
til bjergene, nogle løber frem og tilbage mellem as-safa og
al-marwah og andre sidder i midten ved zam-zam og drikker)
Man går igen tilbage til Mina, hvor man
igen kaster sten på satansøjlerne og man holder Âid.
(Børnene hilser på
hinanden og siger aid mubarak)
Til sidst kan man lave en afskeds-tawwaf,
hvor man siger farvel til Kabaen.
(Børnene går rundt om
Kabaen og synger Labajk Allahumma Labajk)
Man skal mindst én gang i sit liv tage på
Hajj, hvis man har råd til det. Alle ens tidligere synder og
fejltagelser vil blive tilgivet og man vil starte som ny.
Hvordan
laver man kulisserne?
Kabaen:
En
stor papkasse dækkes med sorte sække, guldpapir limes på som vist
på billedet (kig evt efter et foto af Kabaen)
As-Safa og
Al-Marwah:
Vi brugte et lagen
over en stol med et skilt på, men det må kunne gøres bedre.
Satansøjlerne var
tre koste, men de kan laves af pap
Stenene var
små papirkugler
|
|