Sahaba
Abuu
Bakr as-Siddiiq - Den første
Kalif (Khaliif)
Abuu Bakr
As-Siddiiq kommer fra den højt
respekterede stamme, slægt Qabiilat Tamiim. Abuu Bakrs far hedder
Âuthmaan bin ‘Amr, men blev kaldt Abuu Qahaafa. Hans mor hedder
Salma bint Såkhar bin Âamr, men blev kaldt Umm-l Khaar, som
betyder ‘moderen af det gode’. Vi ved ikke hvorfor at Abuu Bakr,
blev kaldt Abuu Bakr, for han havde ingen søn, der hed Bakr, men
nogle Ûlama (lærde) siger, at det måske er fordi at han var den første
mand, der konverterede til Islam. Bakr kommer fra ordet Bukra, som
betyder ‘det første man vil gøre i morgen’ (Abuu betyder far).
Abuu Bakr arbejdede som handelsmand. Han rejste til forskellige
lande og handlede for det meste med tøj. Han var kendt under altid
at være meget ærlig, hvor mange handelsmænd dengang snød
hinanden for at tjene flere penge. Qurajs stammen respekterede Abuu
Bakr
meget. Når han sagde noget, forblev alle tavse og hørte
på ham. Det var Abuu Bakr, der vaskede de dødes legemer og det var
også ham, der blev betroet af folk, at betale bodspenge for dræbte
til deres familier. Abuu Bakr var en oprigtig og trofast mand og
alle mennesker havde stor tillid til ham. Abuu Bakr
kendte
hele sin slægt ved navn uden ad. Det var dengang nogen der var en
stor ære i at kunne. Det gav en mere respekt. Går man langt
tilbage i Abuu Bakrs slægt, vil man se at han er beslægtet med
Profeten Mohammed Abuu Bakr gik
også op i digte og huskede mange udenad. Abuu Bakr
har aldrig
drukket Khamr (vin - spiritus). Han havde altid syntes, at dem
der drak var uansvarlige og dumme. Abuu Bakr afskyede også de
statuer, som folk tilbad og han syntes at Qurajs stammen var
latterlige i at tro på nogle statuer, der intet kunne frembringe. Så
hvordan kunne de være guder? Han sad altid i selvskab med tre mænd,
der alle troede på én Gud, Allah. (De havde kendskab om Allah (SWT)
fra Ibrahim (AS)). Abuu Bakr hørte meget på de tre mænd og de
fortalte Abuu Bakr, at der ville komme en profet. Abuu Bakr tænkte
meget på, hvornår denne profet ville komme. Abuu Bakr
og
Mohammed blev gode venner (dette
var før at Mohammed blev
Profet). Abuu Bakr fandt at Mohammed
heller ikke var ligesom Qurasj folkene, at også han afskyede
statuerne og deres dårlige traditioner. Mohammed
kunne som bekendt godt lide at tilbringe sin tid i hulen Ghaar Hira,
(det var der, han fik sin første åbenbaring) og fundere over
meningen med livet. Dette respekterede Abuu Bakr meget. Mohammed
blev også kaldt Al-Amiin, den Sandfærdige.
De blev
meget nære venner efter Mohammed
giftede sig med Khadidja (RAA), da Abuu Bakr og Khadidja jo
arbejdede i samme branche som handelsmænd. De kom derved også til
at bo tættere på hinanden.
Profeten
Mohammed har sagt, at når han
fortalte nogen om Islam, skulle de altid tænke det igennem, før de
konverterede, men Abuu Bakr konverterede, som den eneste direkte
uden overvejelser. Det første Abuu Bakr gjorde, da han konverterede
til Islam, var at gå til de højeste mænd indenfor Qurajs og han
bragte da fem konvertitter til Islam. Disse fem mænd hjalp sammen
med Abuu Bakr as-Siddiiq, gav meget støtte til Profeten .
Da
Profeten Mohammed havde været på
Al-Maraj (den natlige Himmelrejse), fortalte han det til folk men
Qurajs stammen grinede bare af ham. De sagde i spot, at det tog dem
to måneder at rejse til Al-Quds (Jerusalem), og nu kom så èn mand
og sagde at han har været i Al-Quds på en nat. Da Abuu Bakr hørte
dette sagde han til Qurajs, at alt hvad Mohammed har
sagt er sandt. Abuu Bakr havde hørt Profeten
fortælle folk, hvad han havde set i Al-Djinna. Nogle folk spurgte
ham, hvordan vejen til Al-Quds så ud og han svarede hvad han havde
set og for hver gang bekræftede Abuu Bakr det. Han havde selv været
på den tur. Profeten var meget
glad for den støtte og opbakning, som Abuu Bakr gav ham og
ligesiden kaldte han ham altid Abuu Bakr as-Siddiiq (den der altid
fortæller sandheden.)
Allah (SWT)
valgte Abuu Bakr as-Siddiiq til at være Profetens
nære ven, da han altid støttede ham fuldt ud og aldrig lod ham i
stikken. Han opfordrede altid Profeten
til det bedste. Abuu Bakr beskyttede også altid Mohammed
overfor Kufaar (vantro). Der var en dag, hvor Abuu Bakr blev slået
bevidstløs af Qurajs folket, fordi han altid beskyttede Mohammed
og talte højt om Islam. Han blev fundet og båret hjem og det første
han sagde, da han slog øjnene op var: "Er der sket noget med
Mohammed ," hvortil folk
svarede at han havde det godt, men han insisterede på at se ham,
selvom han slet ikke var i stand til at gå. Dette beviser hvor
meget han tænkte på Rasuul og
hans velbefindende, mere end han tænkte på hans eget.
Abuu
Bakr var den, der fulgtes med Profeten Mohammed
på al-Hidjra fra Makka til Madina. Han var meget rørt og glad over
at Allah, den Barmhjertige havde valgt ham til at være hans
ledsager. Abuu Bakr sørgede for det hele, deres transport og
proviant. Da de gemte sig i hulen, Ghaar Thawr, var det Asma (RAA),
Abuu Bakr’s datter, der bragte dem mad hver dag og Abuu Bakr’s søn
Âbdullah, der gav dem informationer om Qurajs. De sørgede begge
for at slette deres spor efter dem, når de gik til og fra hulen. Da
Abuu Bakr og Mohammed
kom til
hulen, bad Abuu Bakr Profeten
om
at vente udenfor, og han gik ind i den mørke hule alene og undersøgte
den for farlige dyr. Først derefter lod han Mohammed
komme ind. Qurajs stammen ville ikke lade Profeten og Abuu Bakr
drage til Madina, så de ledte efter dem overalt, for at slå dem
ihjel. Og da de kom til hulen, hvor de sad, så Qurajs at en
edderkop havde lavet et stort edderkoppespind for huleåbningen og
en due lå på sin rede ved siden af. De tænkte at ingen kunne være
derinde, men faktisk er det sådan, at havde de bare kigget ned ved
deres fødder, så havde de set dem, men Allah, den Almægtigeste
tillod ikke dette. Abuu Bakr var meget bange i de sekunder, men
Mohammed
sagde at Allah
(SWT) var
med dem: "Og hvis I ikke vil hjælpe (Profeten), så (vid), at
Allah allerede hjalp ham, da de vantro drev ham ud, som den anden af
to, da de begge var i hulen. Da sagde han til sin fælle: Sørg
ikke, thi Allah er med os. Og Allah sendte sin fred ned over ham og
styrkede ham med hærskarer (af engle), som I ikke så, og ydmygede
de vantros ord. Og Allahs Ord er (alene) det Ophøjede. Og Allah er
Almægtig, Alviis." Der er et meget smukt hadith, der beretter
om, at da de vandrede på Hidjra, gik Abuu Bakr nogle gange bagved
Profeten , andre gange foran ham,
nogen gange ved hans venstre side og andre gange ved hans højre
side. Da Profeten
spurgte ham
hvorfor han gik på den måde, svarede Abuu Bakr, at nogle gange kom
han til at tænke på at måske ville Qurajs komme bagfra for at dræbe
Profeten
Så gik han bag Profeten
for at beskytte ham, men så tænkte
han, at det kunne også være at de kom forfra, hvor han så gik
foran ham, men så tænkte han at de måske kom fra siden,
hvor han så gik ved hans sider. Abuu Bakr var meget beskyttende for
Profeten
Abuu Bakr
hjalp altid Mohammed i krigene.
Mohammed stolede meget på Abuu
Bakr, og gik tit efter hans meninger og råd. Allah (SWT) viste tre
gange i Profetens drømme Aishas
(RAA) ansigt. I den ene drøm kom Gabriel (AS) med en metalpakke til
Profeten , som han åbnede og der
så han Aisha’s ansigt indeni. Det var selvfølgelig et tegn til
Profeten
om at han skulle gifte
sig med Abuu Bakrs datter Aisha (RAA). De blev gift direkte efter
slaget ved Badr i det andet år af al-Hidjra.
Da
Profeten Mohammed og Sahaba i det
sjette år af al-Hidjra begav sig til Makka for at lave Ûmra, blev
de nægtet adgang til Kabaen af Qurajs stammen. Sahaba blev meget
vrede. De spurgte hvorfor var de rejst så langt, bare for at vende
tilbage igen. Kun Abuu Bakr as-Siddiiq bevarede roen sammen med
Profeten . De satte sig sammen med
Qurasj-folket ved Salh Hudaibah*), hvor de lavede en 10-års
fredsplan. De fleste punkter faldt til Qurajs’ fordel. Men
muslimerne blev nægtet at lave Ûmra dette år og måtte vente til
det næste år. Da Profeten
var på
sin eneste Hadj, Hadjat Al-Witr, gav han en prædiken, hvor han
sagde Surat An-Nasr: "Idhaa Djaa An-Nasrul Lahi Wal Fath…",
"Når Allahs Sejr og hjælpen kommer…" Ved dette
begyndte Abuu Bakr at græde. Folk forstod ikke hvorfor han græd,
men han selv vidste at det betød, at Profeten Mohammed
snart ville dø. Da Profeten
begyndte at få feber før sin død og ikke var i stand til at lede
bønnen, bad han Aisha (RAA) og Hafsa (RAA) om at fortælle Abuu
Bakr, at han skulle være Imam. De foreslog begge at Ûmar bin
Al-Khattaab
kunne være det, da Abuu Bakr havde en meget lav
stemme, men han insisterede på at det skulle være Abuu Bakr .
4 dage før Profetens død,
holdte han en tale, hvor han sagde, at der var en, der havde fået
et valg mellem noget godt eller at blive og at han havde valgt det
gode. Igen begyndte Abuu Bakr at græde og han sagde, at de ville
give ham (Mohammed ) deres børns
liv og deres eget liv og deres forældres liv. Folk forstod igen
ikke hvorfor Abuu Bakr reagerede, som han gjorde, men han vidste at
det betød, at Profeten havde fået
et valg om at blive i livet eller at vende tilbage til hans Herre,
hvor han havde valgt det sidste. Dagen hvorpå Profeten Mohammed
døde ledede Abuu Bakr Fajr (morgenbønnen), da Mohammed
kom gående hen imod dem. Da de bedende så ham, ville de vende sig
hen imod ham (at han skulle være Imam), men han gjorde tegn med sin
hånd om, at de skulle blive i den retning de stod i. Da han kom hen
til Abuu Bakr ville Abuu Bakr lade ham lede bønnen, men han lagde hånden
på hans ryg (til at han skulle fortsætte). Profeten
stillede sig bag ved Abuu Bakr. Folk troede at Profeten
havde fået det bedre, da han var kommet til bønnen og Abuu Bakr
tog derfor hen til sin familie, for at se hvordan de havde det. Men
Profeten døde før Dhoherd den
dag. Abuu Bakr blev hentet og fortalt at Mohammed
var død. På sin vej hen til Profetens
hus, hørte han Ûmar bin al-Khattab, råbe og sige til folk, at han
ville skære benene over på dem, der sagde at Mohammed
var død (han var i chok). Abuu Bakr fortsatte videre uden at sige
noget. Da han kom til Âishas hus, hvor Profeten
lå, begyndte han at græde og han tog om Profeten
og talte nogle smukke ord til ham. Han sagde blandt andet: "Du
havde den dejligste duft i livet og du har den samme dejlige duft,
som død." Ûmar bin al-Khattab råbte stadig og nu råbte Abuu
Bakr til ham, at han skulle stoppe. Abuu Bakr sagde til Ûmar at
Profeten Mohammed var død, men
Allah, den Uendelige ikke var død. Han vil leve for evigt. Abuu
Bakr holdte en tale ved Saqiifata bani Saâidah, hvor han sagde at
de skulle finde en efterfølger, der skulle styre landet efter
Islams love. Abuu Bakr sagde til Ansar-folket, at hvis nogen
fortjente at være Kalif, så var det dem, men at det skulle være
en Muhadjidiin (en der var konverteret til Islam i de første år af
Islams udbredelse og mange fra Ansar-folket var konverteret længere
tid efter og havde dermed ikke nok erfaring). Han sagde til dem at
‘vi er prinser og I er ministre’. Dette fik al hovmodighed og
jalousi væk fra folk og de accepterede alt hvad Abuu Bakr sagde.
Han sagde videre, at det enten skulle være Abuu Ubajda eller Ûmar
bin Al-Khattab der skulle være efterfølger, men Ûmar
tog
Abuu Bakrs hånd og rakte den i vejret og sagde at han (Abuu Bakr)
skulle være den første kalif.
Abuu Bakr
som kalif
Umar
undskyldte overfor folket, for at han ikke havde bevaret roen da
Profeten døde, og han sagde at
Abuu Bakr var den rette efterfølger. Abuu Bakr
holdte en
Khutba (tale) hvor han sagde: "Jeg er lederen, selvom jeg ikke
er den bedste blandt jer. Hvis jeg udfører noget godt, skal I hjælpe
mig og hvis jeg laver Zaiat, skal I lede mig på den rette vej. Den
ærlige er den, man kan stole på og løgneren er bedrageren. Jeg
vil hjælpe den fattige og den rige. Den der vender sig fra Jihad,
vil Allah nedgøre. Hvis der blandt noget folk ses tegn på Fahisja
(store synder som Zina (hor), stjæle osv.), vil Allah straffe dem -
Bala’ (ved sult, fattigdom osv.) Adlyd mig hvis jeg adlyder Allah
og adlyd mig ikke, hvis jeg ikke adlyder Allah. Rejs jer op så vi
sammen kan bede." Dette viser hvor ærefuld Abuu Bakr var. Han
var nu blevet valgt af folket til at være Kalif, men han følte sig
ikke bedre end andre. Han følte sig ikke ophøjet eller mere værd,
fordi han var blevet valgt af folket. Tværtimod så gjorde han præcis
det samme, som han hidtil havde gjort. Han tog stadig hen i moskeen
hver morgen, hvor han rensede gulvet med hans hænder og han sørgede
stadig for at se til hans folk hver dag og han gik med det samme tøj,
som han plejede. En dag da han gjorde rent i moskeen, kom en pige
hen til ham og spurgte om han nu, efter at han var blevet kalif,
ikke længere ville komme hjem til dem og lave dej mere. Det var en
fattig alenemor med børn, der ikke havde noget at give hendes børn,
men Abuu Bakr kom hver dag og lavede brøddej til dem. Abuu Bakr
svarede hende at han ville komme med det samme. Før Profeten
Mohammed
døde, dannede han en hær,
hvor han valgte den kun 18-årige Osama bin Zajd, til at være hærlederen.
Osama var en stærk og dygtig mand, og Profeten var ligesom hans
farfar til ham. Han havde altid passet på ham. Osama blev derfor
kaldt al-habbu bin al-habb, den kære af den kære. Folk forstod
ikke hvorfor Profeten Mohammed
havde dannet denne hær og forstod heller ikke, hvorfor han havde
valgt den unge dreng til at være lederen, men Profeten
havde svaret at han ville bevise for dem, at han var den rette.
Efter Profetens
død begyndte
romerne at kæmpe mod muslimerne. Abuu Bakr
ville sende hæren
ud for at kæmpe mod romerne, men ingen støttede hans ide. De sagde
at der var brug for hæren i Madina mod alle de landsbyfolk, der var
blevet vantro. Men Abuu Bakr blev vred over deres reaktion og sagde
at han ville fortsætte, hvad Profeten Mohammed
var begyndt på. Alle de slag de havde med den hær blev
succesfulde. Folk forstod nu, hvorfor Mohammed
havde dannet den hær. Abuu Bakr tænkte selvfølgelig også på
beboerne i Madina, så han tog nogle stærke mænd og stationerede
dem forskellige steder. Nogle i moskeen og andre i udkanterne af
byen. Efter tre dage kom der angreb fra landsbyerne, men de blev
meget overraskede over at se, at folk allerede ventede dem. De blev
slået og nærede derefter stor frygt og respekt for Abuu Bakr.
Efter
Profetens død, begyndte mange folk begyndte at kalde sig profeter.
Allerede da Profeten Mohammed levede var der nogle, der mente at de var profeter. Fire af dem, der
sagde at de var profeter var: Musajlima Al-Kadhaab, Al-Aswad Al-Ânsi,
Tulaiha og en kvinde Sadjaah. De var alle ledere for deres stamme
eller slægt eller andet. I landsbyerne var der stadig nogle, der
var muslimer, men de blev slået ihjel af dem, der var gået væk
fra Islam. Og mange ville ikke længere betale zakat. Abuu Bakr
ville slå dem ihjel, men Ûmar bin al-Khattab og Sahaba sagde, at
han kun måtte slå de vantro ihjel, ikke dem der nægtede at betale
zakat (der er et hadith, der siger at en broder ikke må slå en
anden broder ihjel). Abuu Bakr sagde at han ville slå dem ihjel,
der gjorde forskel på salat og zakat. Før nogen blev slået ihjel,
blev de altid advaret først og spurgt hvis de ønskede at vende
tilbage til Islam, og hvis de ikke ønskede det, ville de blive bekæmpet.
Ved de vantro slog han det samme antal ihjel, som de havde slået
muslimer ihjel. Det ville blive en svær og hård kamp for
muslimerne, da der var mange landsbyer og mange var blevet vantro.
Abuu Bakr lavede 11 grupper, hver med en leder, og han stationerede
dem forskellige steder. Abuu Bakr selv blev i Madina som
kontrolmand. Hvis en leder ville noget, skulle han hver gang meddele
det til Abuu Bakr først. Abuu Bakr havde organiseret det på en
meget intelligent måde og allerede efter et år var alle muslimer.
Abuu Bakr var meget god til at organisere ting. Det var også Abuu
Bakr, der åbnede Irak og Bilad asj-Sjaam (Jordan, Syrien, Palæstina
og Libanon) for Islam. Alle i Irak blev muslimer og næsten alle i
Bilad asj-Sjaam konverterede også til Islam.
Abuu Bakr
fortsatte stadig som handelsmand efter han var blevet Kalif, men han
stoppede, da han ville give sig helt og holdent til arbejdet som
Kalif. Folk gav ham nu underhold, da han ingen penge tjente. Abuu
Bakr sad altid det samme sted i moskeen, hvor Profeten Mohammed
havde siddet og det var altid ham, der gav Khutba. Abuu Bakr gik
hver nat ud for at se til hans folk, om de manglede noget. Der var
en blind kvinde, som altid havde sit hjem rent og aldrig manglede
mad. Ûmar bin al-Khattab spurgte hende, hvem der hjalp hende. Hun
svarede at en mand kom og hjalp hende hver dag. Ûmar ventede en
morgen ved hendes hus, for at se hvem, det var der hjalp hende og
han så at det var Abuu Bakr der kom. Ûmar sagde til Abuu Bakr, at
det selvfølgelig måtte være ham. Abuu Bakr købte vintertøj til
enker, børn og fattige og han gjorde altid rent i moskeen. Abuu
Bakr har aldrig haft nogen tjener for ham. Han havde to koner og tre
døtre: Asma, Âisha og Umm Kalthuum og to sønner: Abdullah og
Abdel Rahmaan. I en krig døde 39 mænd, der alle huskede noget fra
Koranen. Ûmar bin Al-Khattab tænkte at hvis der i én krig døde
39 mænd, der huskede noget fra Koranen, hvad ville der så blive af
Koranen senere. Han fremlagde det for Abuu Bakr og Abuu Bakr
beordrede Sajidu bin Thaabit at samle skrifterne. Hvert aya skulle
have to vidner. Men al-Ahzaab aya 24 havde kun et vidne, Khusajma
bin Sajiid Al-Ansari: "Blandt de troende er der mænd, som har
været tro mod den pagt, som de havde sluttet med Allah. Blandt dem
er der dem, som har opfyldt deres løfte, og blandt dem er der dem,
der venter (på at kunne opfylde det), og de har ikke forandret sig
det mindste." Det var jo et problem, da hvert aya skulle bekræftes
af to, for at det ville blive nedskrevet. Men så kom Sajidu i tanke
om, at Profeten Mohammed havde
sagt, at Khusajmas vidneudsagn gjaldt for to. Det kom sig af, at
Mohammed en gang havde lånt
nogle penge fra en jøde, hvorefter han betalte ham tilbage igen.
Men jøden kom igen til Mohammed og sagde, at han ikke havde fået pengene. Mohammed
sagde, at han havde betalt dem, men jøden sagde, at han ingen
vidner derpå. Khusajma overhørte deres samtale og han gik hen til
jøden og sagde, at han havde været vidne til at Profeten
havde betalt. Jøden gik. Mohammed spurgte Khusajma, hvordan han kunne sige at han havde været vidne
til det, da Profeten havde været
alene med jøden den dag. Khusajma sagde til Profeten :
"Hvis jeg tror på hvad du fortæller mig fra himlen, vil jeg så
ikke også tro på, hvad du siger fra livet?" Efter dette sagde
Profeten Mohammed at
Khusajmas vidneudsagn gjaldt som to mænds. Og så blev hele Koranen
samlet.
Abuu Bakr
tog en dag bad, hvor det var meget koldt og han fik feber i 14 dage.
Han vidste at hans tid, var ved at være nær, så han tænkte på
hvem, der skulle efterfølge ham som kalif. Han valgte Ûmar bin
Al-Khattab. Han skrev det ned og fortalte det til Ûmar. Ûmar sagde
til ham, at hvis han havde beordret ham at dø, ville det vær en
nemmere opgave for ham.
Abuu Bakr gav alle de folk, der havde givet ham penge deres penge tilbage. En
gård som Abuu Bakr havde fået af Profeten ,
gav han til sine børn. Abuu Bakr døde 13 år efter al-Hidjra den
21. i måneden Jamad al-Akhar. Han blev 63 år gammel. Han ligger
begravet ved siden af Profeten Mohammed i Madina .
Må
Allah, den Højeste, være tilfreds med ham og hans store arbejde
som kalif.
*)Salh
Hudajbah
Det var en fredsaftale, som muslimerne lavede med Qurajs.
Der var en del punkter i denne aftale og de fleste faldt til Qurajs'
fordel, men muslimerne accepterede den alligevel.
Nogle af punkterne var:
Der skulle fred imellem dem i 10 år.
Men Qurajs kunne imidlertidig ikke holde denne 10-årige fred.
Muslimerne blev bedt om at vende tilbage til Madina uden at komme
ind i Makka og foretage Hadj. De skulle vente til næste år.
Folk fik en fri vilje til at bestemme, hvem de ville tilhøre. Om de
ville blive hos Qurajs eller blive muslimer.
Men dem der valgte at gå til Profeten Mohammed
uden først
at have fået tilladelse fra Qurajs, skulle Profeten
sende
tilbage, hvorimod hvis nogen ønskede at gå til Qurajs, skulle de
ikke sendes tilbage.
Fredskontrakten var på mange punkter uretfærdig overfor
muslimerne, men de godtog den. Den gjorde også meget godt, da
muslimerne nu havde fred til at forkynde om Islam, hvilket gjorde at
mange blev muslimer.
Omar
ibn al-Khattab,
Omar
ibn al Khattab, må Allah være tilfreds med ham. Født 40 f. H. i
Mekka. Fra 'Adi stammen (en del af Quraish). Før islam Abu Hafs.
Hans forfædre og profeten Mohammads forfædre ,
var fælles.
Blev
som en af de få på sin tid givet uddannelse som barn og ung. Kunne
læse og skrive. Var en god bueskytte, en trænet soldat og dødeligt
farlig med sit sværd. Stærk, høj og sund af bygning, modig og kæk
i sin adfærd. Hans fjender blev skrækslagne blot hans navn blev nævnt.
En dygtig taler, som i en ung alder blev officiel talsmand for
klanerne i Mekka. Havde en stor sans for retfærdighed og selv de
fattigste og socialt lavest placerede kunne nemt få ham i tale.
Da
Omar var 27 år, begyndte Mohammad at tale til folk om Islam. Omar blev en svoren fjende af denne nye
tro og bankede lystigt muslimer blå og gule. Men da han ikke kunne
banke Islam ud af dem, besluttede han sig for en dag at dræbe
Mohammad, På vej hen til
Mohammad . mødte han Na'im ibn
Abdullah, som spurgte ham, hvor han skulle hen. Han svarede, at han
skulle hen for at dræbe den mand, som "skabte splittelse
imellem Quraish folk, som degraderede idolerne og kastede skam over
deres guder.". Naim ibn Abdullah sagde: "Omar, din egen søster
Fatima og hendes mand Said bin Zaid er muslimer. Hvorfor rydder du
ikke op i din egen familie, før du dræber profeten ?"
Omar
blev rasende og gik imod søsterens hus, hvor hun og hendes mand fik
undervisning af Khabbab ibn al-Aratt, må Allah være tilfreds med
dem alle. Da Omar kom ind, blev alle stille. Siderne fra Qur'an blev
hastigt gemt. Omar skældte dem ud og sagde, at han udmærket
vidste, at de var blevet vantro. Søsteren svarede: "Skal vi da
ikke tage sandheden, hvis vi finder den i noget andet og ikke i
vores fædres tro?" Omar ville slå hendes mand, men hun kom
imellem og fik et slag, så blodet løb ned ad hende. Alligevel
sagde hun: "Vi er muslimer, vi tror på Allah og Hans profet. Gør
hvad du vil, men intet kan få os væk fra Den rette Vej!"
Omar
blev roligere, satte sig ned og tænkte og følte skam over at have
slået sin egen søster. Han bad om at få at se, hvad de havde læst,
men fik af sin søster at vide, at så skulle han vaske sig først,
for ingen skal røre al-Qur'an ud over de rene. Da Omar havde vasket
sig, fik han begyndelsen af surat TaHa at se. Da han havde læst
denne text fra surah TaHa, erklærede han sig øjeblikkeligt muslim.
Kort
tid efter gik Omar hen til profetens hus, fred være med ham. Da han
nærmede sig, gik rygtet, at Omar kom med sværdet i hånden. Der
var nogen uro og frygt, men Hamza, må Allah være tilfreds med ham,
sagde, at de blot skulle lukke ham ind. Hvis han kom med gode
intentioner, var alt i orden, og hvis han kom med ond hensigt, ville
Hamza personligt hugge hovedet af ham. Omar blev lukket ind og erklærede
sig muslim. Ekkoerne af Allahu Akbar rullede imellem bjergene i øjeblikkene
efter. Profetens bøn om at Allah skulle lade den ene af de to
Omar'er komme til Islam var blevet hørt. Den anden var Abu Jahl (Amr
ibn Hisham, som var hans navn).
Ka'ba
var i idoltilbedernes hænder, og de havde forbudt muslimerne at
bede i det hellige hus. Men alligevel gik Omar
sammen med få af de
modigste af muslimerne derhen og bad åbenlyst for at slå fast, at
muslimer beder, hvor de vil. Profeten var meget glad for Omars store
mod og styrke til Islam og gav ham tilnavnet Faruq - den som skelner
mellem sandt og falsk.
Efter
etableringen af det islamiske samfund i Medina, kom muslimerne til
den første moské på tilfældige tidspunkter, og Omar
foreslog, at
der skulle kaldes til bøn. M. accepterede dette, og Bilal blev udnævnt
som den første Muazzin, . Man kan
finde denne fortælling gengivet på mange steder, og ofte bliver
det fortalt, at Omar første gang så kaldet til bøn i en drøm.
Han havde også andre "syner" eller oplevelser, hvor han
modtog vejledning, som på det nærmeste må karakteriseres som en
slags åbenbaring.
I
slaget ved Badr, hvor hele Omars klan kæmpede sammen med ham, slog
han sin egen onkel på mødrene side ihjel, fordi denne ville dræbe
muslimerne. Selv blodets bånd var ikke stærke nok til at fjerne
Omars loyalitet overfor profeten Mohammad
og Islam.
Efter
profetens død, da der var diskussion om, hvem der skulle være
leder af samfundet, var stemningen så ophedet på et tidspunkt, at
det var på nippet til at blive slagsmål. På dette tidspunkt
foreslog Omar, at Abu Bakr skulle være kalif, og svor selv på
stedet troskab overfor ham som leder af samfundet. Flere andre
prominente muslimer fulgte umiddelbart efter i dette løfte, og Omar
vendte stemningen til en enighed på et øjeblik. Abu Bakr overdrog
ham titlen, da han selv var ved at dø.
Omars
åbningstale som kalif:
Mit
folk. I har nogle rettigheder fra mig, som I altid kan kræve. En af
jeres rettigheder er, at hvis nogen af jer kommer til mig med et
behov, skal han forlade mig tilfreds. En anden rettighed er, at I
kan kræve af mig, at jeg på intet tidspunkt tager noget af statens
ejendom til mig uretmæssigt. I kan også kræve, at jeg styrker
jeres forsvar af landet udadtil og ikke udsætter jer for fare. Og
det er jeres ret, at hvis I går ud for at kæmpe for statens skyld,
skal jeg tage vare på jeres familier som en kærlig fader, medens I
er væk. Mit folk, vær altid opmærksomme på Allah, tilgiv mig
mine fejltagelser og hjælp mig i min gerning. Hjælp mig til at
tilskynde til det gode og forbyde det onde og rådgiv mig vedrørende
de forpligtelser, som Allah har pålagt mig."
Da
Omar blev kalif var muslimerne under angreb fra både romerne og
perserne. To store imperier. Derfor blev Omar nødt til fra første
færd at kæmpe for opretholdelsen af sin stat. Under Omar blev
meget store områder lagt under islamisk styre. Blandt disse både
det romerske og det persiske imperium.
Da
Jerusalem blev indtaget, rejste Omar
med en tjener fra
Medina, for
selv at være med, når byen skulle overdrages. De havde kun en
kamel, som de skiftedes til at ride på, medens den anden gik. Da de
nåede til Jerusalem var det tjeneren, som sad på kamelen, medens
Omar gik og holdt dens tømme. Ved synet af dette, overlod
patriarken fra Jerusalem gladelig nøglen til byen til den nye
hersker.
Omar
blev dræbt under morgenbønnen. Han havde afsagt en dom, som slaven
Abu Lu'luah, der var slave hos al Mughira bin Shu'bah ikke kunne
lide, og næste morgen indfandt denne sig i moskéen, fik plads i første
række og stak Omar ned, lige som han skulle begynde recitationen.
Omar trak Abdur Rahman bin Auf frem for at lede bønnen og faldt
selv sammen på gulvet. Efter bønnen blev han båret til sit hjem.
Han foreslog seks navne på følgere i embedet. Blandt dem også
Othman og Ali, må Allah være tilfreds med dem alle. Han sikrede at
al hans gæld blev betalt gennem salg af hans hus. Han fik lov til
at blive begravet ved siden af profeten, fred være med ham, og han
reciterede Qur'an indtil han døde. Han fik at vide, at hans morder,
som var kristen, havde begået selvmord, og han takkede Allah for,
at han ikke var blevet dræbt af en muslim.
Omar
havde hersket over muslimerne i ti år og fem måneder. Han
etablerede mange af de mekanismer, som styrer det muslimske samfund.
Han sikrede velstand i de fjerneste ender af sit store rige. Han var
retfærdig og sandhedssøgende til det yderste, og han oprettede et
råd, hvor alle var velkomne til at rådgive landets leder - også
folk, som ikke var muslimer. Desuden var der et mindre råd, som rådgav
ham i daglige anliggender, som også havde ikke-muslimer som
deltagere. Disse to råd kunne også til tider fungere som domstol,
hvor selv kaliffen kunne dømmes. En gang, hvor Omar var den ene
part i en retssag, rejste dommeren sig op i respekt for hans høje
embede, men Omar irettesatte ham og sagde, at hvis han rejste sig op
for Omar, ville det være et udtryk for partiskhed, hvilket var
utilstedeligt i en retssal.
På
et tidspunkt blev Omars egen søn Abu Salama anklaget for at have
drukket offentligt. Omar tildelte ham selv de firs slag, som er
straffen for denne forbrydelse, og sønnen overlevede det ikke. Det
er nok det eneste eksempel i menneskehedens historie, hvor en
hersker har selv har iværksat straffen over sin egen søn med så
alvorlig konsekvens, udelukkende af frygt for ikke at overholde gældende
lov.
Han
gjorde de kristnes ejendele lige så ukrænkelige som muslimernes.
En muslim, som havde myrdet en kristen blev under Omar dømt til døden.
Under
Omars kalifat blev undervisning af både drenge og piger gjort
obligatorisk i det arabiske område. Han afskaffede også slaveriet,
som var praktiseret på den tid. Han byggede huse, veje og
vandingskanaler til landbruget. Han grundlagde berømte byer som
Kufa og Basra. Han oprettede en politistyrke, som ikke havde dømmende
magt men kun udøvende. Omar var også den første, som byggede fængsler,
hvor kriminelle kunne idømmes frihedsberøvelse. Han gjorde det en
forpligtelse for soldater at lære Qur'an i deres fritid. Derfor var
der i alle delinger af soldater flere, som kunne hele Qur'an udenad.
Han oprettede pensionsordninger for alle borgere. Omar indførte den
islamiske kalender med udgangspunkt i Hijra opdelt i tolv månefaser.
Han var meget omhyggelig i valg af lokale guvernører, og disse blev
grundigt instrueret af Omar, før de blev sat ind i embedet. Hvis de
handlede uret på grund af deres status, blev de på stærkeste vis
irettesat af Omar eller fyret.
Hver
gang en ny ansvarshavende blev ansat under Omar
fik han et dokument,
hvor alle hans pligter og rettigheder stod skrevet på. Dette skulle
han læse højt i en offentlig forsamling, så selv den jævne mand
vidste præcis, hvor langt hans beføjelser rakte. Højtstående
embedsmænd skulle ligeledes love, at de 1) ikke ville bære fint tøj,
2) at de ikke ville spise brød bagt af raffineret mel, 3) at de
ikke ville have nogen dørmand og 4) at de aldrig ville nægte nogen
audiens. Alle højtstående embedsmænd skulle være tilstede på
Hajj, og ved denne lejlighed kunne enhver, som havde nogen klage
over disse, indgive den til kaliffen. Hvis embedsmanden blev kendt
skyldig i nogen grov overtrædelse af sine beføjelser, blev han
offentligt irettesat eller straffet.
Omar
havde ingen sympati for folk, som bad og ikke arbejdede. Han sagde
om dem, at de ikke er mutawakkilun (folk som har overgivet sig til
Allahs vilje) men i stedet muta'akkilun (snyltere). Den oprigtigt
troende sår sin sæd og stoler på at Allah vil få den til at
vokse. (Bukhari)
Omars
livsstil var simpel og enkel. Han sov på et leje af palmeblade. Han
havde et sæt tøj, som var lappet. Selv om han herskede over det største
rige på sin tid, havde han aldrig nogen dørmand eller livvagt.
Alle kunne komme til ham. Han tiltog sig intet af det store
krigsbytte, som muslimerne fik ved erobringen af det persiske og det
romerske rige.
Han
iværksatte et væsentligt retsprincip: Bevisbyrden skal altid påhvile
sagsøgeren medens sagsøgte skal afgive ed på at tale sandt. De to
stridende parter kan indgå forlig, hvis blot dette forlig ikke
strider imod Islam.
Hans
motto for udbredelse af Islam var: "Et godt eksempel er
bedre end en stor viden!" Han etablerede omrejsende skoler,
som besøgte de afsides liggende landsbyer og underviste
befolkningen. De Qur'an kapitler, hvor flest lovmæssige
forordninger findes var det obligatorisk for mændene i landsbyerne
at lære udenad, så de kunne klare deres daglige problemer i
henhold til Allahs lov.
Kendte
skelsættende episoder fra Omars liv:
En
person kom til Omar med noget kamelmælk. Da Omar havde drukket af mælken,
spurgte han den anden, hvorfra han havde fået det, og han
forklarede, at de kameler, som var blevet givet i Sadaqah til Bait
ul Mal gik og græssede ude i ørkenen. Kamelpasserne havde givet
ham mælken. Straks stak Omar et par fingre i halsen og kastede mælken
op af frygt for at drikke noget, som han ikke havde ret til.
Uqbah
bin Amir, , fortalte, at profeten,
sagde: "Hvis der havde været nogen profet efter mig, ville det
have været Omar ibn al Khattab!" (Tirmidhi)
Ibn
Omar, , fortalte, at profeten,
fortalte, at han havde haft en drøm,
hvor han var blevet givet en kop mælk, hvoraf han drak indtil han
var tilfreds. Derefter gav han koppen videre til Omar. Folk spurgte
ham så, hvordan han tydede denne drøm, og han sagde: "Mælken
er visdom!" (I enighed)
Ibn
Abbas, må Allah være tilfreds med ham, videregiver, at profeten, må
Allah give ham velsignelser og fred, bad til Allah om at en af de to
Omar'er skulle komme til Islam. Næste morgen erklærede Omar ibn al
Khattab sin Islam og bad derefter åbenlyst ved Kaba. (Ahmad)
Ibn
Omar, må Allah være tilfreds med ham, fortæller, at profeten
Mohammad, sagde: "Allah
anbragte sandheden på Omars tunge og i hans hjerte!" (Tirmidhi)
Abu
Said, fortalte, at profeten,
sagde: "Den mand har den højeste status i Paradis ud af mine
følgere."
Abu Said sagde: "Ved Allah, det må være Omar," og så
gik han. (Ibn Majah)
En
delegation kom fra udlandet for at møde kaliffen over det mægtige
islamiske rige. Uden for byens port fandt de en mand, som lå under
et træ med en sten under hovedet og sine sandaler på stenen for at
blødgøre "hovedpuden". De spurgte efter Omar, og han
sagde: "Det er mig". De spurgte så igen, og
understregede, at det ikke bare var hvilken som helst Omar, de ønskede
at tale med, men De Troendes Hersker, hvortil Omar igen svarede, at
det var ham. De blev meget forbavsede over at finde ham sovende
udenfor uden nogen livvagt, hvortil Omar sagde: "Adalta,
hakamta wa namta!" (Jeg udøvede retfærdighed, herskede efter
dette princip, og sov roligt).
En
dag, under en længere periode med sult i Medina, gik Omar
rundt i
byen om aftenen, da han hørte barnegråd fra et hus. Han gik ind i
huset og spurgte moderen, som ikke vidste hvem han var, og hun
anklagede kaliffen for ikke at fuldbyrde sine forpligtelser overfor
sit folk. Han så en gryde på komfuret, og spurgte, hvad hun
tilberedte til sine børn. Hun forklarede, at hun havde sat en kedel
med vand og sten over på komfuret, for at give børnene indtryk af
at hun lavede mad, så de i mellemtiden kunne falde i søvn. Igen
anklagede hun kaliffen for ikke at være tilstrækkelig opmærksom på
folks problemer. Han blev så bevæget, at han skyndte sig til de
offentlige forråd, hentede mad, gik tilbage til hendes hus og
lavede selv mad til familien og madede børnene. Kvinden blev så
glad, så hun sagde: "Jeg ville ønske, at det var dig, der var
kalif!"
Omar
stod som kalif på talerstolen i moskéen og talte om kvinders
rettigheder. En kvinde rejste sig op og korrigerede ham. Omar
spurgte forsamlingen, hvem som havde ret. Det havde kvinden. Omar
bekendtgjorde derefter ud over forsamlingen, at hun havde ret, og at
han havde uret. Han var altså ikke en mand, som ville hævde sig,
selv om han var landets suveræne hersker.
Omar
stod overfor en forsamling, medens en hær var i fremmed land.
Pludselig råbte han: "(navn) pas på ryggen!" Så
fortsatte han sin belæring. Det viste sig senere, at samme hærfører,
som han havde anråbt, havde stået på slagmarken, da han pludselig
hørte Omars stemme advare ham mod et angreb bagfra. Han vendte sig
om lige i tide til at afværge at blive slået ihjel af en, som
havde listet sig op bag ham.
|