Før
man skal bede, skal man være ren. Der er en helt bestemt måde at
vaske sig på før bøn, det hedder på arabisk wudu. Se
hvordan man laver wudu Programmet er på engelsk, men de viser
det hele, så det skulle være nemt nok, inchallah.
Al - Wudu -
Den rituelle afvaskning
"Oh, I
som tror, når I står op til bønnen, så vask jeres ansigter og
jeres hænder indtil albuerne og stryg jer over hovedet og (vask)
jeres fødder indtil anklerne…" (Al-Maidah aya 7)
Disse fire ting
er obligatoriske at udføre i wudu, dvs. ansigtet, armene, håret
og fødderne. Har man ikke vasket et af disse steder, vil ens wudu
ikke være gyldig. Desuden vil ens bøn heller ikke blive
accepteret af Allah (SWT), hvis man ikke har udført wudu
forinden, som det fremgår af hadith: Abuu al-Maliih berettede at
Profeten havde sagt: "Allah
accepterer ikke almisse, som er tjent ved underslæb, ligesom Han
ejheller accepterer bøn uden wudu (afvaskning)."
(Abuu Dawuud)
Abuu Hurairah berettede: Allahs
Sendebud sagde: Allah, den Ophøjede
accepterer ikke bøn fra nogen af jer, når I er tilsmudsede, førend
I laver wudu." (Abuu Daawud)
Omkring håret
mener Hanbali og Maliki at hele håret skal stryges med vand, hvor
Sha’fai og Hanafi mener at det kun er pandehåret, der skal
stryges med vand. Inden man foretager sin wudu, skal man have en
hensigt (Nijja), altså et formål med ens wudu. Hos Hanbali,
Sha’fai og Maliki er dette obligatorisk, mens Hanafi ikke
betegner hensigten som obligatorisk.
Dernæst skal
man udføre sin wudu i rækkefølge. Hos Sha’fai og Hanbali er
det obligatorisk og hos Hanafi og Maliki er det kun sunna. Til
sidst skal man udføre hele afvaskningen ud i en køre, dvs. man må
ikke stoppe og lave noget andet imellem. Dette er obligatorisk hos
Maliki og Hanbali.
Udover de fire
obligatoriske ting, er der en række fortræffelige ting, man kan
tilføje sin wudu. Det var Profeten Mohammeds
sædvane at lave wudu på denne måde og det er derfor sunna at følge:
-
At sige
"Bismilah", før man begynder at lave wudu (er man på
toilettet siger man "Bismilah" inde i sig selv). Har
man glemt at sige "Bismilah", kan man sige
"Bismilah awwalan wa akhriran – I Allahs Navn, først
og sidst", når man husker det. Abuu Hurairah
berettede: "Allahs Sendebud
sagde: Bøn fra en person, der ikke har udført wudu er
ugyldig og wudu fra en person, der ikke nævner Allahs Navn (i
begyndelsen) er ugyldig." (Abuu Dawuud)
-
At bruge
Siwak (børste tænder) inden man begynder at lave wudu.
-
At vaske
alle steder tre gange. Profeten
vaskede aldrig hans dele mere end tre gange og de lærde
bryder sig ikke om, hvis man overskrider de grænser Profeten
satte eller hvis man prøver at overgå hans handlinger.
-
At skylle
sin mund og næse. Hanbali mener at det er Wajib (pligtigt),
da det hører med til ansigtet.
-
At vaske
imellem fingrene for snavs.
-
At, for mændenes
vedkommende, vaske skæg. Når Profeten
udførte wudu tog han en håndfuld vand op under hagen og lod
det gå igennem hans skæg. Han
sagde: "Sådan har min Herre beordret mig at gøre."
(Abuu Dawuud)
-
At bruge
sine våde hænder til at rubbe arme og fødder. Maliki mener
at det er obligatorisk. Mohammed
gned imellem hans tæer med lillefingeren, når han lavede
wudu.
-
At vaske i
og uden om ørerne.
-
At vaske længere
op end albuerne og anklerne. Mohammed
har sagt, at han kende mu’min (de rettroende) på Dommedag,
ved at det stykke de har vasket længere op fra albuerne og
anklerne vil lyse på dem.
-
At begynde
fra højre side ved alle delene. Aisha (RAA) berettede:
"Profeten (SAWS) kunne bedst lide at starte fra højre
side, når han tog sko på, redte hans hår og rensede eller
vaskede ham selv og ved at gøre alt andet." (Bukhari)
Når man har udført
sin wudu og er trådt ud af toilettet er det sunna at sige denne
duâ: ASJHADU AL LAA ILAHA IL ALLAH, WAHDAHU LAA SJARIIKA LAH(U),
WA ASJHADU ANNA MUHAMMADAR RASUUL ALLAH",
Jeg bevidner at
der ikke findes andre guder end Allah, Ham alene tilhører Herredømmet,
og jeg bevidner at Mohammed er Hans Sendebud."
Ûmar bin
al-Khattab berettede at Allahs
Sendebud havde sagt: "Ingen
af jer, der udfører en komplet wudu og så siger højt: Jeg
bevidner at der ikke findes andre guder end Allah, Ham alene tilhører
Herredømmet og jeg bevidner at Mohammed er Hans Sendebud’, (vil
få andet) end at de otte døre til Paradis, vil blive åbnet for
ham. Han må gå ind af hvilken af disse døre han ønsker?
At-Tirmidhi tilføjede at man skulle sige: "ALLAHUMMA DJÂALNII
MINAT TAWWAABIINA WADJÂALNII MINAL MUTATÅHHIRIIN"
Endelig er det
også sunna at bede to rakat for wudu (Sunnat al-Wudu).
Hvilke ting
bryder wudu?
-
At noget har
passeret udførselsgangene, dvs. urin, afføring eller vinde
og for kvinder blod og udflåd (gult).
-
Søvn, dog
ikke hvis man har siddet op og sovet, uden at man har lænet
sig op ad noget, hvis fjernelse vil forårsage at man falder
ned. Ibn Âbbaas berettede:
"Profeten sov (faldt i søvn)
til han snorkede, så (stod han op og) udførte bøn, uden at
foretage en afvaskning (wudu), eller rettere sagt, han døsede
til hans åndedræt kunne høres, hvorefter han stod op og
bad." (Bukhari) Mohammed
sad op og sov.
-
Hvis man
ikke har været ved sine fulde fem, dvs. at man mentalt har været
ude af sin forstand. Det kan f.eks. være ved insulinchok,
bevidstløshed, bedøvelse eller andet.
Alle lærde er
enige om at disse tre ting bryder en wudu.
Sha’fai og
Hanbali mener, at man skal lave wudu igen, hvis man har rørt sine
intime legemsdele forneden (faradj). Dette gælder også, hvis du
har rørt dit barns dele, f.eks ved bleskift. Hanafi mener ikke,
at man behøver at lave wudu igen og Maliki siger, at det må man
selv bestemme, da der er hadith, der beretter om begge
situationer. Bukhari mener at det hadith, der siger at du skal
lave wudu igen, er mest troværdigt og 17 andre Sahaba hæler også
til denne mening, så det vil nok være mest sikkert at lave wudu
igen.
Hvis man har et
sår på kroppen, der strømmer blod fra, mener Sha’fai og
Maliki at man ikke behøver at lave wudu igen. Hanafi siger, at
man skal lave wudu igen, da et hadith beretter om at Profeten
Mohammed kastede op og blødte og
lavede wudu igen, men de siger, at det ikke er et troværdigt
hadith. Al-Hassan siger at muslimer under slag stod blødende og
bad. Hvis man kaster op mener Hanafi, at man skal lave wudu igen
ud fra et troværdigt hadith om, at Profeten
kastede op og lavede wudu igen, men Sha’fai og Maliki siger at
det hadith ikke betyder at det blev gjort obligatorisk, det er
sunna og derfor frivilligt om man vil gøre det eller ej.
Hvis man griner,
imens man beder, mener Hanafi, at man skal lave wudu igen og bede
sin bøn om, men de andre siger, at man kun skal bede igen, da det
ikke har noget med wudu at gøre. Hvis man er i tvivl om ens wudu
er gået, skal man ikke lave wudu igen: Abdullah bin Yazid
al-Ansari berettede: "Jeg
spurgte Allahs Sendebud om en
person, der mente, at der havde passeret noget luft (var gået
noget vind) under bønnen. Allahs Sendebud
svarede: Han skal ikke gøre hans bøn om, medmindre han hører en
lyd eller lugter noget." (Bukhari) Men ved at lave wudu igen
er man 100% sikker og vil kunne bede sin bøn uden
tvivlforstyrrelser. Er man i tvivl om man har lavet wudu eller ej,
skal man lave wudu ’igen’. Ting der kræver at man har lavet
wudu forinden:
-
Bøn.
-
Tawwaf (gå
rundt om Kabaen)
-
Røre
Koranen.
Alle skoler
mener at det er obligatorisk, men Ibn Âbbas siger, at man ikke
behøver at have wudu.
Frivillig wudu
(sunna):
-
Lave wudu før
man laver tispih (ihukommelse af Allah). Et hadith beretter om
en mand, der kom til Profeten
imens han lavede wudu. Han sagde as-salamu âlajkum til
Profeten , men fik ingen
respons, før Profeten havde
fuldendt sin wudu. Han sagde,
at han ønskede ikke at nævne Allahs Navn, før han var ren.
-
Før man
sover. Profeten Mohammed har
sagt at man skal gøre, når man skal sove, ligesom hvis man
skulle bede (Bukhari).
-
Før man vil
spise, drikke og sove efter at man har været sammen med sin
mand, før man tager bad også hvis man ønsker at være
sammen med sin mand igen.
-
Før man
tager bad.
-
Før hver bøn,
også selvom man er i tilstand af wudu. Abuu Ghutaif
al-Hudhali berettede: Jeg var sammen med Ibn Ûmar. Da kaldet
for middagsbønnen kom lavede han wudu og fremsagde bønnen.
Da kaldet for eftermiddagsbønnen havde lydt, lavede han igen
wudu. Jeg spurgte ham (om grunden). Han svarede: Allahs
Sendebud sagde: Der tilkommer
en mand, som udfører wudu i en tilstand af renlighed, ti gode
gerninger." (Abuu Dawuud)
-
Før man går
ud af sit hjem.
-
Når man er
stået op. Det er Makruh (uanbefalet) at tale eller grine, når
man laver wudu. Det er Makruh lave ny wudu, hvis man er i
tilstand af wudu, som man ikke har brugt til noget. Det er
Makruh at vaske nakken under wudu. Det er Haram (forbudt) at
lave wudu med stjålent vand. Det er meget vigtigt at man
sikrer sig at vandet har nået alle de steder, man skal vaske
sig, at man ikke sjusker hen over det: Âbd Allah bin Âmr
berettede: "Vi kom fra Makka til Madina sammen med Allahs
Sendebud og da vi kom til
noget vand på vejen, fik nogle travlt for at nå tiden for
eftermiddagsbønnen, så de lavede wudu i en fart. Da vi nåede
dem, (så vi at) deres hæle var tørre, intet vand havde rørt
dem. Profeten sagde: Ve over tørre
hæle på grund af Helvede. Udfør jeres wudu til fulde"
(Muslim)
Når wudu bliver
gjort med ligegyldighed, vil nogle dele af kroppen ikke blive
vasket ordentligt. Det betyder også, at man ikke udfører sin
religiøse pligt med alvor og ansvar. Det er for det meste hælene,
der ikke bliver rigtig vaskede, når man udfører en sjusket wudu.
Der lægges stor vægt på, at man når man laver wudu skal udføre
det ordentligt og alle de dele der skal vaskes, gøres
omhyggeligt. Profeten Mohammed så
engang nogle, der efterlod et tørt sted på deres krop, hvor de
skulle lave wudu. Han sagde, at de skulle udføre både wudu og bøn
på ny. (Abuu Dawuud)
Ghusl (Bad) Der
er nogle tilfælde, hvor det kræves at man tager bad:
-
Efter endt
menstruation og efter endt fødselsudflåd.
-
Efter man
har været sammen med sin ægtefælle.
-
Når man vil
konvertere til islam, skal man også tage et bad, før man
siger trosbekendelsen. Dette for at vaske alle tidligere
synder af sig og starte på en helt frisk.
-
Før man ifører
sig ihraam (en slags cølibat), når man skal på hadj
(pilgrimsfærd) Desuden er det også sunna at tage bad om
fredagen før middagsbønnen begynder. Sammen med dette bad
skal man også klippe sine negle.
Specielle
regler for wudu
Bøn med sko på:
Et hadith beretter om en Sahaba, der ville hjælpe Profeten
Muhammad med at tage hans sko af,
da han skulle lave wudu, men Profeten
sagde til ham at hans fødder var rene og han derfor skulle lade
dem være på.
Der er tre
betingelser for at man kan bede med sko på:
1. Fødderne
skal være rene, dvs. at man skal have udført wudu.
2. Skoene
skal være rene, dvs. urene ting (nadjasa) må ikke sidde på
skoene.
3. Fødderne
skal være helt dækkede af skoene.
En rejsende kan
bede med sko på, uden at have taget dem af i tre dage. Er man
hjemme kan man gøre det for en dag og en nat sammen. Ifølge
Maliki er der ubegrænset tid for begge tilfælde. Reglerne gælder
også, hvis man har tykke strømper på. Når man foretager wudu
med sko eller tykke strømper på, skal man blot stryge våde hænder
hen over skoene eller strømperne. Hvis man er i tilstand af wudu,
og man i forglemmelse kommer til at tage sine sko eller strømper
af, hvor man stadig ønsker at være under disse forhold, kan man
nøjes med at vaske fødderne og så tage sko eller strømper på
igen og stadig beholde sin wudu.
Dog mener Maliki
og Hanbali at man skal foretage wudu på ny.
Hvis man efter
brud på arm eller ben skal gå med gips eller hvis man af en årsag
er tvunget til at gå med en forbinding, gælder samme regler. Man
stryger en våd hånd hen over gipsen eller forbindingen.
Sha’fai siger, at man skal have foretaget wudu, inden gipsen
bliver lagt på, men kan have været i en situation, hvor det ikke
har været muligt.
At-Tajammum
– renselse med sand ”…og så ikke finder vand, tag så
rent sand og gnid jeres ansigter og hænder, thi Allah er Den der
renser og tilgiver
Fra Koranen får
vi af vide, at hvis vi ikke finder vand, kan vi vaske os rituelt
med sand. Har man udført at-tajammum, gælder de samme regler,
som havde man lavet wudu med vand. Man kan bede, røre Koranen og
lave Tawwaaf (gå rundt om Kabaen). Der er to tilfælde, hvor man
kan udføre at-tajammum:
1. Hvis man er på
rejse og ikke finder vand
2. Hvis man er
hjemme og har lidt vand, men ønsker at gemme det til madlavning
eller til drikkelse. Der er nogle afstande for, hvornår de Lærde
mener, at man skal søge vand og til hvornår man må lave
at-tajammum. Er afstanden imellem dig og vandet kortere end følgende
mål, skal man gå hen til vandet og lave wudu, men er afstanden længere
kan man lave at-tajammum. Hanafi siger en afstand på 1847 m.
Sha’fai siger en afstand på 2771 m. Maliki siger en afstand på
3694 m. Hvis man er i tvivl, om der findes vand på et bestemt
sted, siger Hanafi, at man kan lave at-tajammum, men Sha’fai og
Hanbali siger, at man skal være 100% sikker på, at der ikke er
vand på det sted før man kan lave at-tajammum. Har man har bare
1% mistanke om, at der er vand på det sted, skal man søge det,
mener de. Hvis man er syg og man frygter, at ved at lave wudu med
vand, vil man få det dårligere, må man gerne udføre
at-tajammum (man kan også bruge støv fra sofaen til udførelse
af at-tajammum, blot ved at stryge hænderne over sofaen og så
udføre at-tajammum).
Hvis man kun har
koldt vand og ikke har nogen mulighed for at varme det op, må man
også foretage bad og wudu ved at-tajammum. Hvis stedet hvor
vandet er, er farligt at gå til, fordi der enten ligger fjender på
lur eller der er farlige dyr som skorpioner og slanger på vejen
dertil, må man også foretage at-tajammum. Hvis man er i
forsinkelse til en bøn og der kun er et par minutter tilbage, før
bønnens tid udløber, kan man ifølge Maliki og Hanafi lave
at-tajammum og bede sin bøn, da man så ville kunne nå det inden
tiden udløber, men Hanafi siger, at man så bagefter skal lave
wudu og bede bønnen igen efter dens tid er udløbet. Sha’fai og
Hanbali siger, at man ikke kan lave at-tajammum for dette.
Den måde man
foretager at-tajammum på, er at man banker sine håndflader ned i
rent sand og stryger fladerne hen over hinanden og lader venstre håndflade
køre hen over højre hånds overflade og derefter stryger man håndfladerne
én gang rundt i ansigtet. Sha’fai og Hanafi siger, at man skal
stryge hænderne op over armene op til albuerne, men de har ikke
stærke argumenter for dette.
Sha’fai siger,
at man kun kan bede én fard (obligatorisk) bøn med at-tajammum
og et ubegrænset antal sunna (frivillige) bønner, men Hanafi
mener, at man kan bede alle de bønner man vil, uden at skulle
foretage at-tajammum på ny, hvis man fortsat er i tilstand af
denne. Hvis man har foretaget bad ved at-tajammum efter at man har
været uren, skal man foretage bad med vand (ghusl), lige så
snart man kommer i besiddelse af vand.
Taget fra Sunan
Abuu Dawud.